Global indexfond vs global ETF?

Tjena.

Jag sitter nu på LF global indexfond som största innehav. Jag blir dock mer och mer sugen att sälja detta och flytta om pengarna till global ETF, som inte är ESG och kanske har lite utdelning; såsom Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF (Dist). (Alternativt liknande fast All-world för att få lite emerging markets också.)

Vad är fördelar och nackdelar med de bägge alternativen tycker ni?

Krona vs eur vs dollar? I ETF nice att kunna köpa och sälja direkt, slippa ESG, trevligt med lite löpande utdelning? Bör man då isåfall ha värdepappret på ett KF-konto?

Jag ser inget syfte med utdelning. Utdelning är ju en stor del av börsens totalavkastning. Den vill man vara kvar i ränta-i-ränta effekten. Och vill man inte det, kan man bara sälja lite fondandelar då och då.

DNB Global Indeks har mycket mindre ESG än LF Global numera, så det kan vara ett tips.

Finns många bra ETFs, men jag tycker det är dyrt med valutaväxlingskostnaden vid köp och sälj, tillsammans med courtage, och spread. Kan bli dyrt i längden om man t.ex. varje år vill byta till en ny ETF/fond.

Så jag rekommenderar DNB Global Indeks.

3 gillningar

Amundis fonder är en bra bit billigare än Vanguards, till exempel 0,07% i årsavgift för WEBN vs 0,22% för VWCE. WEBG/WEBN har diskuterats här: Amundi Prime All Country World UCITS ETF | Fond utan ESG och 0.07% i avgift
Utdelning är en dålig idé om man är i ackumulationsfasen, då man råkar ut för onödiga transaktionsavgifter när man återinvesterar pengarna. Efter pension går det nog i stort sett på ett ut, men då föredrar jag personligen enkelheten i att hålla sig till återinvesterande fonder.

2 gillningar

Det talas en del om både Vanguards (VWCE)) och Amundis (WEBN) All World ETFer men jag ser inte att State Streets SPYI är med. Den täcker också in både developed och emerging markets och till kostnaden 0,17%.

Borde inte även den vara med när det talas om de bästa globala ETF:erna?

1 gillning

Jo, det är grejen med detta forum… det finns alltid en bättre fond att byta till :face_with_hand_over_mouth:

Jag använde SPYI innan WEBN lanserades men bytte sedan pga den stora skillnaden i pris. Jag tror dock att SPYI är det bästa alternativet för den som vill inkludera small cap.

Tack för bra svar! Låter som Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc är ett bra val då. Något man ska tänka med angående kronan? Underliggande innehaven är ju största del dollar så bra att köpa när kronan är lite starkare vs dollar? Men värdepappret handlas i EUR, spelar det nån roll vs kronan då? Ett månadssparande i en sån här ETF blir något dyrare än fond då det blir 0,07 % + courtage + valutaväxling, tänker jag? Vad betalar man egentligen för i fonden mer än avgiften på 0,23 % i LF global?