Expressen vill vara med och leka i FIRE-gropen

Expressen vill inte vara sämre än tidningskollegorna, så de passar tydligen på att rota lite i FIRE-grytan de också och fick tack i Farbror Fris fru Maribel Leander Lindberg.

Ljudet är åt helskotta uselt, men intervjun i sig är förhållandevis sansad, vilket gjorde att jag tycker den är värd att dela:

(Klämkäckt klickbete med den rubriken, men skit i det.)

Dock får detta mig att undra: Kopierar tidningarna bara varandras uppslag och idéer eller är det nå’t mer som satt skruv på FIRE-tankarna ute i stugorna (inte Oskar och Maribels alltså)? Är det att man ser slutet på den “höga” räntan? Är det höstens mörker och dröm om ledighet? Är det ISK-pengarna som bränner i fickorna? Vad tror forumet?

7 gillningar

Screenshot från OMNI:s nyhets-app, insprängt bland senaste nyheterna:

4 gillningar

Notera att intervjun är från Expressen och inte från Aftonbladet.

3 gillningar

Mm, killgissar att det i vad som varit (är) lite svårare ekonomiska tider att folk drömmer om mer pengar.

Frihetstanken kanske kommer ifrån att man i de svårare tiderna suttit kvar på jobb som man inte trivts på för man inte vågat byta.

Kombinerat pengar + frihet så får man FIRE :sweat_smile:

1 gillning

Tack. Jag var lite snabb där. Fixat nu. :+1:

1 gillning

Jag tror inte det kommer ifrån stugorna. Min killgissning är att det är det stora hårt arbetande landet i väst som smittar av sig som vanligt. Jag tycker mig se att branden sprider sig väldigt snabbt där :nerd_face:

Många amerikaner väljer i större grad också vårat (södra) Europa som plats att pensionerna sig på, pga låga kostnader, säkerhet och hög livskvalitet / bra klimat. California är för dyrt och Florida är både för dyrt och för farligt.

1 gillning

Skulle tro att det är en variant på drömmen att hoppa av ekorrhjulet och göra något annat. Samma som ”Sälj huset och köp båt och segla i Karibien resten av livet”, ”Bli PT eller Yogainstruktör”, ”Vinn på Lotto”.

Tror att väldigt få har satt sig in i FIRE på riktigt innan de drömmer om det. Fat och chubby FIRE kan nog locka många rakt av. Andra varianter kräver normalt rätt stora livsstilsförändringar som kanske inte tilltalar Svensson.

4 gillningar

Jag tror det är så enkelt att börsen just nu går upp och upp och då tänker “alla” att det är enkelt att leva på sparade pengar och klickandet på såna här artiklar ökar. Till och med ointresserade kollegor börjar prata investeringar nu. Sen kommer någon dipp och då står det direkt att det är börskrasch och alla läser det.

6 gillningar

Ytterligare en kill (tjej)-gissning:

• Tuffa ekonomiska tider där gemene man anser att staten tagit ifrån dem en stor del av deras disponibla inkomst iom bl.a. högre räntor.
  • Många företag gör omorganisationer/effektiviseringar just nu med arbetslöshet till följd. Oavsett om man får vara kvar eller inte så tror jag att många känner att anställningstryggheten som våra föräldrar kände till den mångt och mycket har försvunnit. Själv har jag varit med om 5 stycken på 6 år. Beroende på bransch tror jag att många inte förväntar sig att de tryggt kan arbeta kvar på samma ställe fram till pensionen.

Gissningsvis (igen) så borde det leda till en hel del klick på artiklarna, mestadels från människor som undrar hur i hela friden någon kan bli ekonomiskt fri (från ovan). Några få kanske söker inspiration till sig själva och det är ju roligt.

Personligen ser jag gärna fler artiklar som dessa, tycker det är kul när de lyfter fram vanliga människor utan monsterlöner. Kanske inspirerar det någon. Jag läser gärna fler inslag med positiv och lösningsorienterad ton även om det i slutändan handlar om att få fler klick.

7 gillningar

När Expressen och Aftonbladet börjar skriva om aktier är det ofta dags att hoppa av. Gäller samma för Fire…

3 gillningar

Jajemän, därför ska jag nu byta till en allvädersportfölj! Man ska visst timea.

4 gillningar

Och sälj Investor för f@n!

5 gillningar

Nu är vi inne på det brusigaste av brus som finns att erbjuda.

Ytterligare en ytterst seriös vetenskaplig slutsats :disguised_face::

Deadlines på massmedias artiklar har blivit tajtare och tajtare, vilket leder till att många ”plankar” nyheter som driver mycket trafik.

Med tanke på hur bra det går för Svenska Spel är det nog många som drömmer om Fat Fire. Tror att gemene man/kvinna utanför forumet har en annan syn på vad Fire är (läs Paraplydrinkar på beachen hela dagarna, vunnit på Euro jackpot).

1 gillning

Det kan kanske ligga någonting det. Folk känner sig rika och börsen har gått kanon i åratal så frihetsdrömmen kommer som kanske i en krasch inte är helt realistiska :man_shrugging::sweat_smile:

Men samtidigt tycker jag det är bra att drömma för det får oss att sätta smått orealistiska mål som att kunna spara/investera sig till ekonomiskt oberoende även utan monsterlöner.

I det stora hela tycker jag drömmar är bra :grinning::+1:

2 gillningar

Enkla lösningar på ‘stora’ problem lockar alltid intresse.

• Så kommer du i form på 3 veckor
  • Hitta drömpartnern innan jul
  • Bli rik, tre enkla steg
  • Få drömjobbet - använd vår bombsäkra guide
  • etc
3 gillningar