Intervjuer i Dagens Industri om FIRE
och
Intervjuer i Dagens Industri om FIRE
och
Tycker ändå jag scoopade DI med ungefär 3 år…
Grattis @Monica
Grattis Monica!!!
Haha, du var helt klart före DI, Allers, ÅretRunt, Expressen och allt vad det nu har varit.
Tycker att du borde bjuda in Gabriella till podden. Hon och @angaudlinn har lite samma stuk. Det finns ingen jag känner som är mer ekonomisk och har starkare pannben. Hon är dessutom mkt för aktier vilket kan vara intressant. Å som grädde på moset är hon vän och kollega med mig (hon hjälper mig med Pensionsguiden och är admin i FB-gruppen. FB-gruppen).
Tack!
Vad fint att jag tackade nej, så vi fick se lite andra ansikten i DI.
Gabriella gick in i FIRE vid 45 och säger "När jag förstod hur man gjorde tänkte jag: Är det inte värre än så här?” Precis så tänkte jag också efter att ha köpt min första aktiefond på 80-talet. Det var SE Bankens “Far East” som fördubblades i värde på nolltid och jag kände mig såväl odödlig som oslagbar. Några år senare förstod jag hur det verkligen ligger till.
Grattis till pensionen
Är det en smaksak om ”FI” översättas till ekonomiskt fri eller ekonomiskt oberoende? Vän av ordning stör sig på ekonomiskt fri översättningen.
Det var delvis en uppföljning på den artikel de skrev om mig hösten 2022.
Välkommen till forumet!
Har du en länk till den artikeln?
DI har i alla fall inte koll på hur 4% SWR funkar, se fetning. Slappt av dem tycker jag.
Gäller i 30 år och inte nödvändigtvis livet ut.
Portföljen kan visst minska i värde under hela uttagsperioden och t.o.m. bli nollad efter 30 år.
“Begreppet myntades av en kanadensisk bloggare som pensionerade sig vid 30 års ålder, och innebär att du ska kunna leva på 4 procent av din aktieportfölj livet ut. För det krävs att börsen har en genomsnittlig avkastning på 7 procent per år.”
“Dina årliga utgifter blir då 4 procent av kapitalet som du kan ta ut årligen utan att portföljen minskar i värde. Detta förutsatt att din portfölj i snitt går upp 7 procent per år, vilket är börsens snittavkastning historiskt.”
Och att det skulle komma från en kanadensisk bloggare… Får väl hoppas att de som faktiskt planerar för FIRE gör bättre research än DI. (Med reservation för att jag inte kunnat läsa själva artikeln)
Ska man vara noga så är ju Peter Adeney född i Kanada och en bloggare och just uttrycket “the 4 % rule” tror jag faktiskt är hans. Åtminstone så populariserade han det i samband med FIRE-rörelsens “födelse”.
Bengen pratade om “safemax” och planerade ju “vanlig” pension åt folk. Han tänkte inte att ett gäng slashasar i techbranschen skulle sluta koda och ligga på stranden och sörpla piña colada hela dagarna.
Förlåt, jag har missat att du har svarat. Jag TROR att det var denna, men vågar inte lova. Fortsätter lägga halva lönen på börsen – trots bistra tider (Låst dessutom)
Haha! Vilken dryg kommentar. Du tackade nej och så gick man vidare på listan…. Det är mer taktfullt att inte säga något alls i sådana sammanhang. Men också uppfriskande med personer som är dryga och står för det.
Oh, the irony…