Fama French 5-faktormodell

När jag läser om 5-faktormodellen (och lyssnar på Andre i podden, tack för det avsnittet, mycket bra!) så förklaras de 5 faktorerna som: market, value, size, profitability och investment ELLER som market, value, size, momentum och volatility.
Vad är vad här egentligen?

Mvh Kroken

1 gillning

Hej @Kroken,

Om jag förstår din fråga rätt:

FF5-modellen består av faktorerna Market, Size, Value, Profitability och Investment.

Det finns flera andra alternativna tillgångsprissättningsmodeller, exempelvis är det vanligt att lägga till en 6e faktor i form av momentum.

Om vi tittar på Carharts modell, så har du istället Market, Size, Value och Momentum.

Finns även modeller som inkluderar andra faktorer, som tex Low Volatility etc. När du bygger en modell ska faktorerna ej förklaras av varandra, vilket är exempelvis varför Low Vol inte är med i FF5, dess historiska “alfa” har till nästan 95% kunnat förklaras med andra starkare faktorer.

Anledningen att momentum inte är med i just FF5 är för att Fama & French ser momentum som en anomali för effektiva marknadshypotesen, inte en riskfaktor. De kan helt enkelt inte hitta en fundamental rationell anledning till att momentum överpresterar inom ramen för en effektiv marknad :slight_smile: Finns dock självklart forskare med en annan vy.

När vi pratade om Low Volatility och Momentum så pratade vi om faktor-fonden jag använder. Den följer inte just FF5, utan består av Size, Value (med vissa justeringar, troligtvis förbättringar i min mening), Low Volatility och Momentum.

Jag hoppas att detta förtydligade och svarade på din fråga, annars är det bara att tagga mig eller svara på detta inlägg så dyker jag upp igen!

/André Granström

5 gillningar

Du svarade helt på min fråga även om den inte var helt glasklar. Stort tack!
//K