Familj Persson riskspridning!

Sant! Men maktambitionerna kanske går stick i stäv med riskspridning. För att gynna sitt ego tar man onödigt stor risk.

Sant! Men nu handlade om det var rimlig riskspridning inte hur man maximerar kapitalet. Eller hur?

Inte många kapitalister som vill sitta på förluster i årtionden. Regeln #1 är: Förlora aldrig pengar. Regel #2: Glöm aldrig regel #1 :slight_smile:

Det är nog en väl kalkylerad risk. Kanske inte för att gynna sitt ego utan för att bara göra ett bra jobb … som i förlängningen stärker egot.

Pappan startade företaget. Sonen är god för över 100 miljarder. Även om HM skulle gå i konkurs är han ändå extremt förmögen.

Vi vanliga småsparare skall nog inte ge några råd till Stefan Persson…

1 gillning

Har man närmare 62 miljoner i den minsta tillgången tror jag man är ganska hemma ändå…

1 gillning

Helt rätt men om man ändå väljer ha 91% i H&M blir det lite onödigt kladda till det i andra aktier med resterande 8-9% :person_tipping_hand:. Lika bra köra 100% H&M om man inte har råd betala en oberoende rådgivaren som @Runnemo :joy::joy::joy::joy::face_with_hand_over_mouth: .

1 gillning

Lägg av med ditt och Jörgens kvinnoförakt. Inte lämpligt här eller någon annanstans.

2 gillningar

Men vad gör det för skillnad att hon är kvinna? Fokusera på resultatet och koppla det inte till ett underliv och lilla gumman fasoner.

2 gillningar

Hur det du om din perfekte slipsprydde man hade klarat det bättre?

Jag tänker att H&M haft en mängd motgångar och utmaningar

• e-handels transformationen som de låg efter i
  • pandemin
  • Kina bojkott pga Xinjang bomull kritiken
  • En snabbt stärkt USD
    Osv

Man kan inte utvärdera beslutet av tillsättningen på resultatet. Det kan ha varit helt rätt beslut men resultatet är kass för en massa annat har hänt.

1 gillning

Håller med, och även om resultatet tydligt hade berott på ledningens felaktiga beslut så finns det ingen anledning blanda in huruvida det är en kvinna eller man på toppen. Är så trött på det perspektivet.

1 gillning

Finns ingen lag om könskvotering i Sverige. Att företag skulle tillsätta roller baserat på kön är en svag tes. Varför skulle företag medvetet göra dåliga beslut? Givetvis har de valt personer de bedömmer bäst för rollen givet deras urval, inte pga kön. Lagar som föreslagits har dessutom varit för icke verkställande roller, alltså ingen VD skulle tillsättas på dessa grunder så vitt jag vet. Har du några belägg för dina anklagelser?

1 gillning

För det första är resultaten urusla. De går inte att försvara. Sen tror jag hon missförstått rollen så tillvida att hon utsett sig själv till ”social justice warrior” och som konkret exempel är konflikten med Kina :cn: väldigt onödig. Jag har aldrig sett Volvos VD :man_office_worker: bråka om någon urbefolkning i bergen i Kina :cn: som riskerar försäljningen av lastvagnar. Politik får hon sköta diskret på sin fritid, eller allra helst avgå och kriga för de kinesiska bergsfolken på heltid. Nu borde hennes fokus :woman_in_lotus_position: allena vara på skapa värde för HM’s aktieägare men jag tror inte hon blir kvar så länge till. :mantelpiece_clock:

Förstår inte hur du inte kan se att du har problem med att skilja på prestation och kön.
Du kan mycket väl kritisera en VD för vad denna presterat men när du kopplar det till personens kön är du ute på hal is.
Du kan även kritisera valberedning / styrelse / ägarna som tillsatt en VD om du vill. Men håll det separat från VD:ns kön.

3 gillningar

Om vi istället för att raljera försöker hålla oss till fakta.

Många företag har slutat handla bomull från Xinjiang pga tvångsarbete där. Nike, Burberry, Calvin Klein, Hilfiger etc. Konsekvensen blev att Kinesiska staten uppmanade till bojkott.

Valet var antingen att sluta köpa Xinjang bomull eller förlora USA marknaden eftersom det var en så het potatis i USA. Hade du hellre sett att de släppt USA marknaden än Kina?

Xinjiang är för övrigt inte något litet bergsområde, det är en autonom republik i Kina som är nästan 4 X större än Sverige.

Uigerna är för övrigt inget litet bergsfolk. Det är 10 miljoner människor bara i Xinjang och ytterligare ungefär lika många som minoriteter i runtomkring liggande länder.

Tycker koncentrationen är ganska rolig att se med dessa företagsledarna.

Lundbergs depå består ju till 85% sitt eget också.

Ax:sons portfölj är väl ganska koncentrerad också, även fast jag inte vet några siffror.

Fler förslag?

endast den första punkten är specifik för HM, och det är ju självförvållat av en extremt dålig ledning. ser inte hur de ska återhämta det heller, det handlar om mer än att bygga en webbshop och sätta upp logistik. det digitala genomsyrar hela design och marknadsförsingsprocessen och de kommer inte kunna ställa om så totalt som de behöver.