Hej!
Jag skulle behöva din hjälp att tänka!
Jag har länge velat göra en intervju förvaltaren för vår favvo-fond “Länsförsäkringar Global Indexnära”. Efter att ha navigerat Länsförsäkringars alla olika bolag så har jag äntligen landat hos rätt person, Karolina. Dock besannades min farhåga, Länsförsäkringar förvaltar inte fonden själva - utan de har outsourcat det till Blackrock. Dvs. de har inte en egen person anställd som sköter fonden som vi kan bjuda likt Andreas och Henrik på Coeli eller liknande.
Så här skriver Karolina till mig:
Gällande våra två indexnära fonder, Global Indexnära och Tillväxtmarknad Indexnära, så förvaltas de av Blackrock Investments, dvs vi har lagt ut förvaltningsmandatet till en extern förvaltare som inte är anställd på Länsförsäkringar Fondförvaltning. Blackrock, som är en av världens största indexförvaltare, förvaltar fonderna som om de vore indexfonder, men de tar vår exkluderingslista i beaktande.
Då Blackrock är rena indexförvaltare, så är ju inte deras process så unik, utan det är vår uppsättning av fonden, dvs priset på fonden och vår exkluderingslista som framför allt skiljer dem åt jämfört andra fonder. De marknader vi har valt att de följer är de klassiska MSCI World och MSCI EM. Förutom att Blackrock gör ett bra jobb med att ha en kostnadseffektiv implementering i förvaltningen såklart.
Vad är det du önskar veta mer om fonderna? Vilka typ av frågor vill du ställa till förvaltarna? Eller kanske det är mer intressant att prata mer med mig som produktansvarig, alternativt Sofia som är ansvarig för vårt hållbarhetsarbete, och därmed ansvarig för vår exkluderingslista?
Ja, och här har jag nu fastnat. Vad skulle du tycka är intressant? Dvs. vilka frågor ska vi ställa, ska vi bjuda in Karolina och Sofia, försöka få ställa frågor till deras förvaltare på Blackrock? Vad vill vi?
Ping @JFB, @Jacke77, @Daniel_Nilsson, @anon78057549, @Johann, m.fl.