Hjälp mig att tänka inför ett avsnitt - fått tag på Länsförsäkringars fondansvarige, men vet inte nästa steg

Hej!

Jag skulle behöva din hjälp att tänka!

Jag har länge velat göra en intervju förvaltaren för vår favvo-fond “Länsförsäkringar Global Indexnära”. Efter att ha navigerat Länsförsäkringars alla olika bolag så har jag äntligen landat hos rätt person, Karolina. Dock besannades min farhåga, Länsförsäkringar förvaltar inte fonden själva - utan de har outsourcat det till Blackrock. Dvs. de har inte en egen person anställd som sköter fonden som vi kan bjuda likt Andreas och Henrik på Coeli eller liknande.

Så här skriver Karolina till mig:

Gällande våra två indexnära fonder, Global Indexnära och Tillväxtmarknad Indexnära, så förvaltas de av Blackrock Investments, dvs vi har lagt ut förvaltningsmandatet till en extern förvaltare som inte är anställd på Länsförsäkringar Fondförvaltning. Blackrock, som är en av världens största indexförvaltare, förvaltar fonderna som om de vore indexfonder, men de tar vår exkluderingslista i beaktande.

Då Blackrock är rena indexförvaltare, så är ju inte deras process så unik, utan det är vår uppsättning av fonden, dvs priset på fonden och vår exkluderingslista som framför allt skiljer dem åt jämfört andra fonder. De marknader vi har valt att de följer är de klassiska MSCI World och MSCI EM. Förutom att Blackrock gör ett bra jobb med att ha en kostnadseffektiv implementering i förvaltningen såklart.

Vad är det du önskar veta mer om fonderna? Vilka typ av frågor vill du ställa till förvaltarna? Eller kanske det är mer intressant att prata mer med mig som produktansvarig, alternativt Sofia som är ansvarig för vårt hållbarhetsarbete, och därmed ansvarig för vår exkluderingslista?

Ja, och här har jag nu fastnat. Vad skulle du tycka är intressant? Dvs. vilka frågor ska vi ställa, ska vi bjuda in Karolina och Sofia, försöka få ställa frågor till deras förvaltare på Blackrock? Vad vill vi? :flushed:

Ping @JFB, @Jacke77, @Daniel_Nilsson, @anon78057549, @Johann, m.fl.

2 gillningar

Blackrock tror jag blir svårt att få tag på och få svar från.

Mest intressant är nog att höra Karolina o Sofia.

• Absolut om exkluderings listan
  • Vad är det som gör Blackrock bättre på indexförvaltning (enl LF) så de kan vara både breda och billiga?
  • Hur ser ni på fondens framtid - någon utveckling av bredd eller pris som ni jobbar med Blackrock?
  • Varför valde ni att ha en globalfond utan EM och EM separat i en annna fond och inte som SPP som har ett totalt globalt indexfond inkl EM?

… är väl några frågor jag tänker spontant

4 gillningar

Blackrock är ju en ur mitt tycke en tveksam aktör. Ni kan väl ta upp hur LF ser på den kritik som framförs kring Blackrock.

PS Har själv både indexfonden, bolån, bank och försäkringar via LF. Gillar dem. Men att de inte förvaltar fonden själva utan ger uppdraget till någon som Blackrock gör mig beklämd.

4 gillningar

Intressant
Har inte sett någon indikation i fondinformationen om att detta är en matarfond till BR.

Vad kan man fråga om?
-Hur de arbetar med exkluderingslistan
-Vilka avgifter/kostnader finns det inom själva köp/säljprocessen (valutaväxling, courtage, BR’s avgifter etc)? För att bättre förstå totala fondavgiften

3 gillningar

@Martin08 - Utveckla gärna vad som är tveksamt med Blackroch. Säkert många med mig som inte vet.

1 gillning
  • En dum fråga, ligger mina fondandelar hos LF eller BR? Vem är förvaringsinstitut? Om “one in a billion event” sker och LF kraschar/hackas, är mina fondandelar säkra? Om samma sak händer med BlackRock, är mina fondandelar säkra?

• Om allt är outsourcat, varför är det så stor skillnad i avgift mellan deras olika fonder som följer samma index men har olika exkluderingslistor?
    • Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A: 0.45%
    • Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Aktiv A: 2.03%
    Konstigt att säga att man bryr sig jättemycket om miljön, och sen ta ockerpriser för sina hållbara fonder.

• Finns det nån plan att 1) öka hållbarheten i indexnära fonderna, och/eller 2) sänka avgiften på de hållbara fonderna?

• Länsförsäkringar Sverige Indexnära innehåller endast ~100 bolag. Finns det nån plan på att göra en bred sverigefond? Värt att nämna är att den knappt innehåller några småbolag heller (likt Nordnets gratisfond och Lysas nuvarande Öhmanfond)

• Går jag in på Avanzas fondlista och söker på “Länsförsäkringar” får jag 20 resultat. Verkar finnas fler direkt hos LF, men jag bryr mig mer om vilka jag kan få på Avanza. När jag kollar totalavgiften på dessa så är medel 1,05%, och medianen är 1,38%. 16 av dessa klassas som aktiefonder, där är medel 1,08% och medianen 1,42%. Tycker LF att dessa avgifter är försvarbara? Hur arbetar LF för att sänka avgifterna?

3 gillningar

Jag har ett fåtal frågor till dem (osäker på om förvaltarna hos LF kan svara på dem eller inte):

1. Kan ni utveckla hur mycket fonden betalar i källskatt?

2. Fondens basvaluta är SEK, sker det en växling över till USD och sedan till varje lokal valuta eller växlas det direkt från SEK till lokal valuta. Hur stora är valuta växlingskostnaderna?

3. Vad händer med fondandelarna om LF går i konkurs eller liknande? Vad händer med fondandelarna om Blackrock går i konkurs?

4. Är den underliggande investeringen i någon form av ETF så som Avanza Global har gjort eller direktinvesteras pengarna i aktier? Kan ni utveckla lite hur denna direktinvestering går till i så fall? Används det ett program/script eller liknande som sköter detta?

3 gillningar

Det vore intressant att titta närmare på det här skattemässiga upplägget. Jag tänker då på:

1. Hur man har tänkt. Är det en slump att det blev en skattemässig fördel eller är det en konkret design?
  2. Hur ser det ut mer generellt gällande sådana frågor? Avanza Global känner vi ju till men det finns ju fler indexfonder. Finns det några generella regler att hålla sig till?
    Jag menar nu typ att den som har möjlighet att ha en viss lösning gynnas men det är dyrt/svårt eller förutsätter en viss storlek.
  3. Skatteverket har ju haft synpunkter på det skattemässiga och det är alltså inte givet att fördelen kommer att finnas i längden. Vad handlar Skatteverkets invändning om? Jag menar nu inte att spekulera i utfallet utan mer att bena ut vilka frågeställningarna och positionerna är.
1 gillning

Undrar också om de har planer på att bredda globalfonden och baka in tillväxtmarknader. Alternativ ha två globalfonder. En för world och en för all country.

2 gillningar

De rekommenderade alternativen Lysa och LF Global hamnar i slutändan hos de 2 största drakarna Vanguard och Blackrock.

6 gillningar

Hur ser LF på att de, genom Blackrock, kommer att driva på för vissa politiska krav på företag som går utöver att ge avkastning till bolagens ägare?

3 gillningar

Fan, vad är det som luktar här…? Jag hatar såna 3rd party arrangemang.

Har dock fattat att vi inte pratar om matare/master fonder här, utan LF har bara ”outsourcat” förvaltningen till BR. Men vad menar det? Det brukar mena mera derivat i spelet (max 10% enligt fondfaktabladet), dolda kostnader (det står ju max 0,5% avgift på fondfaktabladet) etc, men hur funkar hela detta äntligen? SEB har tillgångarna, men finns det några mystiska arrangemang mittimellan? Har BR en fullmakt att handla hos SEB?

Katastrof. Rekommenderar SPP tills vi vet mera.

New York Post

1 gillning

Själv ser jag inga konstigheter med LF Global indexnära. Billigaste global indexfond. :+1: Den sköter sig utmärkt sedan start. Följer index riktigt bra. Den som inte gillar den kan välja Swedbank Robur Access Global :joy::+1::tada:

2 gillningar

Det finns ingen global indexfond som kostar under 0.30% i Finland. Jag inser att sannolikheten är väldigt låg, men finns det några planer att lansera fonden i Euro utanför Sverige?

Är det dyrt att köpa ETF:er i Finland? Borde ju finnas ganska många alternativ som har lågt expense ratio och man slipper växlingsavgifter.

2 gillningar

Fråga om de kan starta en råvarufond till låg avgift :slight_smile:
Och globala småbolag som konkurrent till Handelsbankens dito.

1 gillning

Från länken

"But with ESG screening methods, BlackRock has found a way to inflate management fees of this seemingly prosaic investment. In fact, studies show that management fees on ESG funds are more than 40 percent higher than other ETFs.

BlackRock currently manages about $200 billion in ESG client money, which means that number is likely to grow and add to BlackRock’s profits."

14 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Skillnaden på finne, finlandssvensk och

Finns det planer på fler indexfonder? Vi som sparar i Handelsbankens globala småbolagsfond skulle antagligen må bra av lite konkurrens.

2 gillningar