Familj Persson riskspridning!

Så här ser det ut när man har bra riskspridning på börsen :face_with_hand_over_mouth::partying_face::joy: .

Vi som kämpar att få det så mycket globalt som möjligt :person_tipping_hand:.
Vad tycker ni om riskspridningen i H&M :nerd_face: ?
Vet att de drar in pengar på ett annat sätt men ändå ?
Har jag missat något eller det måste se ut så där ? :thinking:

2 gillningar

Inget vidare :grimacing:

Nu vet jag inte vad för andra innehav de har men helt klart kan de inte vara nöjda med utvecklingen sedan 2015. Problemen har kommit slag i slag och det kan mycket väl bli mer av den varan om det blir en längre lågkonjunktur.

Undrar hur mycket minus de ser på depån när de loggar in? :thinking: -25 miljarder kanske :scream::joy:

1 gillning

Ouff! När man har så gott om pengar så förstår jag inte varför man inte sprider ut riskerna lite mer :joy:

1 gillning

Kanske är man nöjd avvika i från breda Sveriges index ? :smirk:

• 41% på 5år då har jag inte räknat med utdelning då ser det lite bättre ut :+1:

Seb Sverige indexnära +60% senaste 5 år :ok_hand:

Som huvudägare i HM ser det inte bra ut om man säljer. Om inte Persson tror på bolaget vem ska då göra det?

4 gillningar

De har i princip köpt fler HM aktier varje år. Gissar att det primärt varit med utdelningarna de fått. Plus att de varit med från början gör att jag antar att de ändå har ett lågt GAV.
En del av köpen har kanske varit för att visa att man tror på bolaget så att andra ska fortsätta äga HM aktier.

1 gillning

Är man Sveriges rikaste man och god för 115 miljarder (!) kan man fullständigt strunta i riskspridningen!

Dessutom äger familjen närmare 50 procent av bolaget. Avser han att lägga ett bud på företaget i framtiden är det väl bra att äga så mycket som möjligt.

4 gillningar

Så tänkte nog Ivar Kruger också till den berömda Kruger kraschen :slight_smile:

Utdelning från deras innehav i hufvudstaden skulle jag kunna leva på :joy: känns meningslöst att diversifiera mer då.

1 gillning

Har man så mycket kapital tänker man inte som oss småsparare utan mer i form av makt och inflytande.

3 gillningar

Inte jämförbart på något sätt… Kreuger var extremt högt belånad, det är definitivt inte familjen Persson.

1 gillning

Än! De kanske blir det om de köper ut bolaget :slight_smile:

Jag är på @Nestor linje, med den summan pengar kan man strunta i det samt att det vore nog självmord för företaget om familjen Persson försökte sälja stora delar av sitt innehav…

Men wow vilka siffror!

Knappast. HM har ett starkt kassaflöde. Får han dessutom med sig systern och hennes familj finns väl några 10-tals miljarder till att skaka fram.

Vill familjen Persson sälja lär det inte ske via småposter på börsen. Antingen blir det väl en konkurrent typ Zara som köper annars ett amerikanskt riskkapitalbolag.

1 gillning

och @Nestor … bara för att höra er åsikt.

Var går gränsen när man kan strunta i riskspridning?
Ett kapital om

• 100 miljoner
  • 1 miljard
  • 10 miljarder
  • 100 miljarder (uppenbarligen ett ja på denna nivån)
1 gillning

Ja, hade jag 100 miljoner så skulle jag definitivt inte satsa allt på en enda aktie, typ Storskogen. Inte HM heller för den delen.

Handlar mindre om kapitalet och mer om maktambitionen. Vill du ha inflytande räcker det med ett bolag. Förstås räknar man med att ökat inflytande genererar högre värde på sikt.

1 gillning

Man blir inte god för så mycket pengar om man har för stor riskspridning.

1 gillning

Jag är inte så säker på det. Aktien är trots de senaste årens nedgång plus dryga 53000 % sedan mitten på åttiotalet.

Det kanske är familjen Persson som sitter och skrockar åt stolliga indexsparare som inte står ut med något enstaka decennium av nedgång.

3 gillningar