Färgtemperatur på kontor

Vilken färgtemp är egentligen att föredra på kontorbelysning? Vilken är den vanligaste? Jag står lite mellan 3000k eller 4000k men kan inte riktigt bestämma mig vad jag vill ha där. Vad tycker forumet är bäst?

Också funderat lite på lux och sett lite olika bud. Men runt 500 ska man ha på kontor? Har 3st E27 i armaturen och kan då köpa antingen 3st 1055 lumen eller 3 st 1535 lumen lampor. Har ju ett litet fönster också.

1 gillning

Hej Pinnen

Kul och bra fråga! Nu kan vi nörda:)

Traditionellt har 3000K varit det man har på kontor.
4000K är det man kört i industrimiljö.

Senare år finns en trend att använda 4K även i kontorsmiljö. Det finns en uppfattning om att det kallare ljuset stimulerar kortisol som gör oss piggare och aktiva medan det varmare ljuset triggar melatonin som signalerar vila.

Dock oklart vad som är bevisat i forskning och det verkar var mycket individuellt vad man trivs med. Vi levererar idag merparten av kontor i 830 men trenden ökar åt 840.

Jag själv tycker 4000k är bra på kontoret om det samverkar med övriga delar med rummet. Har du tex mycket dagsljus i rummet så upplevs ofta varma ljusfärger (2700-3000k) lite gulaktiga. Då är 4K att föredra. Många tycker dock 4k kan bli sterilt.

Som alltid, prova dig fram vad du gillar💡 finns inget rätt och fel. Sen vi gick över till LED upplevs även 3000K som lite kallar jmf med när vi hade 3000k lysrör.

Att du har en bländfri belysning som är trivsam är enligt mig viktigare än ljusfärgen om du frågar mig. Se till rummet som en helhet. Färger på rumsytor, ljusets riktning, fördelning mellan indirekt och direkt ljus osv.

Utbildad ljusdesigner och jobbar med professionellt med belysning.
:slight_smile:
/W

8 gillningar

Aha ja jag är konsult och varit på massa olika kontor. Skulle gissa att 3000k är vad jag sett främst. :smiling_face: Vad är 830 och 840?

Ja mycket beror väl på rummet i övrigt. Jag har vita väggar och tak men ett gulnat trägolv och litet fönster. Jag har nu satt en ikea trådfri lampa i taket mest för att testa lite. 3000k känns väldigt gult och ger lite 70-tals vibe men mer avslappnat än 4000k. Svårt att bestämma mig. :laughing:

Köpte lite dyrare phillips 3000k lampor.

Lite överpris men ville ha starka bra lampor med lite flimmer etc. Vet inte vad jag tycker egentligen, det känns gult. Jag frågade vad vi hade på jobbets kontor och det var också 3000k men annorlunda armatur, liksom LED strips som lyser upp i taket. Då blir färgtempen kanske annorlunda? :nerd_face: Det roliga är att jag också har ett par riktigt gamla LED lampor från Jula som det står 3000K på men de är typ helvita. Den tempen är helt ok vad det nu egentligen är. :rofl:

Jag har ju också testat mina trådfria lampor i rummet som ska vara 4000k men de gillade jag inte heller. Kanske jag skulle skaffat en annan armatur.

Intressant, varför inte dagsljus temperaturen på runt 5600?

För min del så känns det som att sitta i ett garage/källare/växthus med ett gammalt surrande lysrör. :rofl:

Sen är det svårare att hitta lampor med traditionella socklar med den tempen? Ganska ovanligt att ha i en hemmamiljö? 5000k finns det bara ett fåtal av och dessa benämns som använda för ljusterapi :rofl:

Men det är knepigt med temp. Tror många tillverkare fuskar och mäter på olika sätt? Jag har en bygglampa t ex som är specad till 4000k. Men den är mycket kallare, typ 5-6000k när jag jämför med Ikea trådfri lampor som ska gå till 4000k.

Och jämför jag med mina spottar t ex så tycker jag de har ett klarare ljus på nåt sätt jämfört med e27 lampor. Men det blir väl skillnad med reflektor och höljet runt själva dioderna.

Du bör ha minst 600 lux på skrivbordet. Vad det blir i lumen beror på typ av armatur och storlek på rummet.

Sen skulle jag säga att 3000K är det normala man kör i kontorsmiljö.

1 gillning

Ett förslag är att testa TW-ljuskällor (tunable white). Då har du möjligheten att testa dig fram vilken färgtemperatur du föredrar.

Det bästa av allt är att du kan “programmera” in ett HCL-schema (human centric lightning) så följer färgtemperaturen på ljuskällan även dagsljusets färgtemperatur vilket optimalt för oss människor.

Här har du ett förslag på E27-ljuskälla med TW 2700-6500K.
https://www.power.se/smart-home/smart-belysning/smarta-glodlampor/philips-tw-smart-lampa-13w-a67-e27/p-1205562/

Mjo jag har redan testat med trådfri lampor men de är svaga och går bara till 4000k. Har dock övervägt någon phillips Hue armatur. :+1:

Är wiz något helt annat än zigbee?