Fastighetsfonder eller REIT's?

Hej! Investerar just nu i indexfonder, men vill ha exponering mot fastighetsmarknaden. Då det inte går att handla REIT ETFer i Sverige så undrar jag om fastighetsfonder är ett bra alternativ till detta, eller om enskilda REIT aktier är att föredra? Den stora nackdelen som jag ser det med fastighetsfonder är de höga avgifterna, men då jag primärt investerar i indexfonder så påvkerar inte dessa avgifter mig lika mycket. Funderar på att ha en uppdelning på cirka 70% indexfonder och 30% fastighetsfonder isåfall.

Mvh Joel

Det här är en intressant fråga, det enda REITs som jag har hittat som går att köpa är:

• UB Asia REIT Plus A
  • UB Europa REIT A
  • UB Global REIT A
  • UB Nordamerika REIT A
men de har som du skriver avgifter som får en att rygga tillbaka. Jag har själv inte gjort någon undersökning huruvida det är värt det eller inte. Men eftersom de billiga index-REIT:sen är tillgängliga så finns det ju inte något alternativ. Typ - man skådar inte given häst i mun.

Aa precis! Det är inte några avgifter som lockar direkt. Jag har även på avanza hittat mer individuella REIT bolag som är mer nischade. Exempelvis “Realty income” och “Gladstone Land”. Detta är ju alltid ett alternativ, men man får ju inte samma exponering som med en REIT fond.

Om man kan tänka sig att handla ETFer i Tyskland så finns det ett lite större urval att välja på.

Det finns exempelvis ett gäng ETFer från Blackrock iShares som investerar i REITs både med och utan direktavkastning till en avgift på drygt 0,4%

Utan direktavkastning:
AYEP: BlackRock iShares Asia Property Yield UCITS ETF USD (Acc)
IPRE: BlackRock iShares European Property Yield UCITS ETF EUR (Acc)

Med direktavkastning:
IQQ4: BlackRock iShares Asia Property Yield UCITS ETF USD (Dist)
IQQ6: BlackRock iShares Developed Markets Property Yield UCITS ETF USD (Dist)
IQQ7: BlackRock iShares US Property Yield UCITS ETF USD (Dist)
IQQP: BlackRock iShares European Property Yield UCITS ETF EUR (Dist)