Feedback: Fondportfölj + Investor B?

Halloj!

Jag har precis börjat investera i fonder som nybörjare och skulle uppskatta några tips. Målet är att månadsspara under en längre period, minst 5-10 år eller mer. Just nu har jag satt ihop en “portfölj” utan någon särskild strategi/tanke…

Avanza Global: 20%
Swedbank Technology A: 20%
Swedbank Small Cap Usa A: 20%
Avanza Zero: 20%
Investor B: 20% (aktie)

Är detta rimligt? Slår jag kaka på kaka :thinking: Fördelningen är 60% globalt och 40% avanza zero + investor B

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet!

Om du som du säger inte har någon särskild strategi med din allokering föreslår jag att du förenklar och sätter alla pengar i Avanza Global, eller valfri annan billig global indexfond. Just nu har du:

• Gjort ett bet på att teknologi ska gå bättre under 5-10 år.
  • Gjort ett bet på att mindre bolag i USA ska gå bättre under 5-10 år. Något som generellt kan anses korrekt men i grunden ett lite mer avancerat resonemang
  • Du har lagt en vikt på 20% mot svenskt storbolagsindex i en form av “home bias” vilket nog många andra också skulle välja men som saknar riktigt tydligt stöd, eller i alla fall är omdiskuterat.
  • Du väljer en enskild aktie till 20% vilket jag tycker är hög risk oavsett hur mycket man gillar investor eller investmentbolag överlag. Denna aktie finns även representerad i Avanza Zero.

Jag skulle föreslå att du väljer en tydlig väg: Har du egna övertygelser om vissa aktier/sektorer/länder så investera en del i dem, så som du gjort nu. Men om du saknar en sådan övertygelse så är det bättre med enbart en globalfond. Just nu blir det annars lite lotteri av det :slight_smile:

Som minsta förändring skulle jag öka andelen globalfond rejält om jag skulle kunna sova gott om natten.

6 gillningar

Varför krångla till det?
Gör det enkelt istället.
Global indexfond 80-90%.
Sen tar du vad du vill i lekhinken.
Jag har som mål att alltid ha minst 90% i global indexfond.

3 gillningar

Tack för svaren! Verkar som att global indexfond med låg avgift som är vinnaren.

Nytt förslag:
Avanza Global/LF Global: 70-80%

20-30% får bli lite home-bias/leka isåfall.

3 gillningar

Kör 80 lf global och 20 investor, investor är home bias med flera bolag, investor försöker och har slagit index historiskt, så det är inget dåligt val.

1 gillning
2 gillningar