Jag har precis börjat investera i fonder som nybörjare och skulle uppskatta några tips. Målet är att månadsspara under en längre period, minst 5-10 år eller mer. Just nu har jag satt ihop en “portfölj” utan någon särskild strategi/tanke…
Avanza Global: 20%
Swedbank Technology A: 20%
Swedbank Small Cap Usa A: 20% Avanza Zero: 20%
Investor B: 20% (aktie)
Är detta rimligt? Slår jag kaka på kaka Fördelningen är 60% globalt och 40% avanza zero + investor B
Om du som du säger inte har någon särskild strategi med din allokering föreslår jag att du förenklar och sätter alla pengar i Avanza Global, eller valfri annan billig global indexfond. Just nu har du:
Gjort ett bet på att teknologi ska gå bättre under 5-10 år.
Gjort ett bet på att mindre bolag i USA ska gå bättre under 5-10 år. Något som generellt kan anses korrekt men i grunden ett lite mer avancerat resonemang
Du har lagt en vikt på 20% mot svenskt storbolagsindex i en form av “home bias” vilket nog många andra också skulle välja men som saknar riktigt tydligt stöd, eller i alla fall är omdiskuterat.
Du väljer en enskild aktie till 20% vilket jag tycker är hög risk oavsett hur mycket man gillar investor eller investmentbolag överlag. Denna aktie finns även representerad i Avanza Zero.
Jag skulle föreslå att du väljer en tydlig väg: Har du egna övertygelser om vissa aktier/sektorer/länder så investera en del i dem, så som du gjort nu. Men om du saknar en sådan övertygelse så är det bättre med enbart en globalfond. Just nu blir det annars lite lotteri av det
Som minsta förändring skulle jag öka andelen globalfond rejält om jag skulle kunna sova gott om natten.
Varför krångla till det?
Gör det enkelt istället.
Global indexfond 80-90%.
Sen tar du vad du vill i lekhinken.
Jag har som mål att alltid ha minst 90% i global indexfond.
Kör 80 lf global och 20 investor, investor är home bias med flera bolag, investor försöker och har slagit index historiskt, så det är inget dåligt val.