Feedback på min portfölj

Hej!

Har tänkt att börja månadsspara i 10 aktier. Tidshorisont minst 5 år.

SEB C

SWEDBANK A

KINNEVIK

INVESTOR

H&M

TELIA

TELE 2

VOLVO B

SWEDISH MATCH

NIBE INDUSTRIER

Min förhoppning är att få både god utdelning och god kursutveckling. Tacksam för synpunkter.

Tycker du att jag skall byta ut en aktie mot en annan? Och viktigast av allt i så fall, varför?

Tack på förhand!

Hej Martin!

Jag tycker att en portfölj med 10 bolag är lite för lite, skulle iaf ha haft upp emot 15 bolag för att diversifiera bolagsrisken något mer.

Angående vilka bolag du bör ha i en portfölj så har jag inga åsikter, det är upp till var och en vilka bolag man gillar och hur man själv ser på bolagets potential i framtiden.

Om hela din portfölj består av svenska innehav så kanske du skulle komplettera med en Globalfond för att få exponering över hela världen?

Enligt Jans artikel om ”Fyra Hinkar Strategin” så låter detta som hink 4 ”lekhinken”, kanske är en lekhink dessa innehav borde ligga i och inte som grunden i sparandet?

Sedan skulle jag vilja påpeka att 100% aktier för DN sparhorisont på 5 år låter väldigt riskfyllt, finns ingen garanti för att du ska gå plus på den tidshorisonten. Är just 5 år det som gäller eller kan det justeras med tiden?

Eller köpa andelar i Xact högutdelande! Flera av bolaget finns där! Sen kan du ha en liten lekkorg på sidan om med roliga saker!

Ja. Riskspridningen är något låg. Övervikt i bank och telecom. Tror man på dessa branscher så är det helt OK. Själv är jag mera försiktig.