Feedback på mitt sparande önskas!

Hej!

Jag har läst på lite här på forumet, och har bestämt mig för att komma igång med ett sparande nu när jag äntligen tagit examen från skolan och fått en fast inkomst. Tänker att jag gör en variant på “fyra hinkar”, men skippar lekhinken för nu, då jag kan för lite.

Min buffert är liten. Cirka 20 tusen. Har inga barn, ingen bil, och kommer alltid att få jobb (utbildad läkare). Kan inte föreställa mig en situation då jag hastigt måste komma upp med en större summa än så.

Min medelriskhink är sparande för en bostad inom 3-5 år. Där har jag i dagsläget 30 % i länsförsäkringar global indexnära, 20 % i SEB sverige indexfond, och 50 % i sparkonto på collector bank. Ju närmre jag kommer att köpa en bostad, desto mer hamnar på collector bank.

Min högriskhink är för livet. Där ska jag inte sälja ett öre på minst 30 år. Den består för närvarande av 50 % lf global indexnära, 20 % SEB sverige index, 10 % Swedbank robur acces asien, 10 % spiltan aktiefond investmentboalg och 10 % AFM småbolag.

Just nu är fördelningen inte helt genomtänkt, det är ännu så små summor. Kom gärna med feeback!

Kul att du kommit igång med sparandet! Om jag var i dina skor skulle jag köra hela sparandet typ 80% sparkonto, 10% LF global 10% Sverige och lägga alla mina resurser i ett målsparandet till bostaden.

1 gillning

Det kommer nog landa i att jag sparar mest till bostaden absolut. Men då jag har några år innan det är aktuellt, och dessutom kan lägga undan ganska mycket pengar varje månad (allt är relativt såklart, men har låga fasta utgifter och hyffsad inkomst), så ser jag ingen anledning till att inte fylla båda hinkar parallellt. Det är trots allt “bara” kontantinsatsen av en bostad jag ska spara ihop till, kommer belåna mig maximalt. .

1 gillning

Hej Erik,

Tycker det ser bra ut, det enda som man kanske kan fundera över är om 20 000kr räcker för din buffert. Men som du säger så har du inte så mycket som kan kosta, antar att du bor i en hyresrätt då eftersom du söker ett boende?
Du klarar dig då kanske på 20 000kr :slight_smile:

1 gillning

Tack för svaret Robin!

Storleken på bufferten går att diskutera. Men jag har aldrig någonsin (ännu) i mitt liv varit med om att jag “plötsligt” måste hosta upp ens en bråkdel av 20 000 kr. Jag bor i hyresrätt, och min hyresvärd är min far, så bostad har jag säkert hur länge jag vill.

Skulle alla världens olycksstjärnor stå i zenit och jag plötsligt måste hosta upp mer än 20 000 så har jag alltid pengarna i mellanriskhinken på ett vanligt bankkonto att ta av. Visst, den hinken är för sparande till bostad, men den dagen jag måste hosta upp mer än 20 tusen på kort varsel har jag större bekymmer än det faktum att jag lånar från mitt mellanhinkssparande.

Mvh

2 gillningar

Detta är inte vad du frågar om men utifrån ditt yrke och eventuella ålder så kan du vara en kandidat för Lifecycle investing.