När jag läser ett intressant inlägg och vill läsa kommentarerna kommer de äldsta överst; och man kan behöva skrolla ner tiotals om inte hundrals kommentarer (som kan vara flera månader gamla) för att se den senaste konversationen. Det hade varit bättre om forumet var konfigurerat så att de nyaste kommentarerna är överst istället.
Nej tack. Det är fruktansvärt att läsa nerifrån och upp. Behåll det som det är ![]()
Ett alternativ är att du direkt hoppar in till trådens sista post och sedan scrollar därifrån: Hoppa till senaste inlägget? - Nr 3 av Kanske
Hur ska man då kunna läsa tråden i kronologisk ordning?
Nej tack, då hade jag slutat läsa här.
Du kan hoppa till senaste meddelande eller använda scrollbar till höger för att snabbt komma ner till botten.
ah det fanns en knapp ändå, men väl dold…
Jag hade gärna sett att det fanns en “hoppa till senaste inlägg”. I-landsproblem men lite drygt att manuellt behöva skriva in siffran.
Har behövt hoppa till senaste inlägget långt mindre än 1% av gångerna jag besökt en tråd.
Då använder jag scroll-knappen. Går mycket fortare än att skriva i fältet.
Gott. Konsumerar mest via mobilen så har inte det valet.
App eller webläsare?
Scroll finns i webläsare på mobil efter man tryckt på fältet jag visade tidigare
Det verkar som att om man en gång scrollat igenom en tråd så hamnar man alltid längst ner, eller på senaste olästa om det kommit inlägg du inte sett. Rätt beteende tycker jag.
Ja, jag menade för en tråd jag inte besökt tidigare. Jag vill läsa i kronologisk ordning och börja med första inlägget. Inte ofta jag velat hoppa över allt och gå till senaste inlägget.
jo, om tråden är liten. men om tråden är många månader gammal och har 100 inlägg eller mer, så kanske man inte vill börja med att läsa det som är 9 månader gammalt och passera hundratals svar, utan se det som är hyfsat aktuellt och de senaste konklusionerna av tråden. det var så jag tänkte iallfall när jag ställde urspringsfrågan i denna tråd. Men jag har nu sett att det finns sätt att någorlunda enkelt scrolla ner till sista inlägget. Men en knapp “Visa senaste kommentarerna” hade varit ännu smidigare.
Ett forum med nyaste inlägget överst är värre än att ständigt tappa marmeladmackan på varje frukost, självfallet med marmeladen neråt.
Fördelen med att scrolla med den där slidern som nämnts ovan är att den visar tidpunkt och ibland innehållet för det inlägg man är på väg till. Så man kan scrolla till en lämplig tidpunkt enkelt, utan att inläggen markeras som lästa förrän man faktiskt hoppar.