Hej,När man jämför historiken på Räntefonden FIM Euro och jämförelseindexet S&P 500 på Morningstar, så verkar de visa nästan perfekt diversifiering. När den ena går ner, går den andra upp, alt. så går båda upp.
Kan detta verkligen stämma? Det går tyvärr inte att länka direkt, men tag gärna en titt på Morningstar och se efter om det är något jag missat, annars kan man ju bara tjoffa in allt 50/50 i denna fördelning, och se pengarna växa. Riktigt så enkelt är det väl inte? Eller?
En sak man alltid ska komma ihåg är att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning. Det du säger skulle kunna stämma, det är därför man brukar rekommendera en viss andel räntor som “krockkudde” i portföljen. Sedan så har vi ett annorlunda lågränteklimat just nu trots högkonjunktur vilket är historiskt ovanligt, så exakt hur marknaden kommer agera är något som återstår att se denna gång.
I Nybörjarporföljen t.ex. rekommenderas 40% räntor och 60% aktier vilket är mycket nära 50/50-fördelningen. Varför Jan förespråkar räntor i portföljen kan du läsa här:
Är du sugen på en portfölj som är utformad för att alltid ge positiv avkastning oavsett börsklimat är RikaTillsammans-portföljen kanske något för dig.
Passar på tidshorisonter från 2 år och uppåt
Risk är låg, jag skulle bedöma den till 3 av 7
Den förväntade avkastningen är ca 4,5 procent per år
Passar väl för att ha en positiv avkastning oavsett vad som händer på börsen
En väldigt komplex portfölj att sätta upp och jag rekommenderar inte den under 200 000 kr.
Av portföljerna på den här sidan kommer den över tid ge lägst avkastning, men målet är att den inte ska backa något enskilt år.
Mer om den: https://rikatillsammans.se/en-portfolj-for-alla-vader/