Finansiell rådgivning för engelskspråkiga

Hej,

Jag har ett par engelsktalande kollegor som känner sig ganska vilsna när det kommer till ekonomi, pension, skatt och investering i Sverige. Jag tänker att det smartaste kanske är för dem att få hjälp av en oberoende finansiell rådgivare för att komma igång och styra upp ekonomin. Istället för att gå till en bank som endast har för avseende att sälja på dem dyra produkter.

Så jag tänkte kolla om någon har erfarenhet av detta och har några tips på bra finansiella rådgivare som också kanske har lite av en inriktning mot icke svensktalande, gärna i Malmötrakten.

1 gillning

Hej, välkommen till forumet.
Skulle gissa att de oberoende rådgivarna som generellt rekommenderas på rikatilsammans också kan hjälpa engelsk-talande personer.
Banken är också bra, men som du säger “säljare” av sina fonder.

Lite enkel googling ger mycket information:

Gällande pension:

Gällande skatt:

Gällande investeringar:

https://www.reddit.com/r/TillSverige/comments/w9b1by/personal_finance_and_investments_in_sweden/

1 gillning

Tack för tipsen! Ofta är många svenska sidor inte tillgängliga, i sin helhet, på engelska vilket också är en barriär för många. Google translate kanske inte alltid löser det helt tillförlitligt heller när den översätter sidor.

Problemet är också har jag märkt med mina nyinflyttade utländska kollegor att de ofta inte har intresset att lägga för mycket tid på att läsa på om allt som handlar om ekonomi/investering. Därför tänker jag mig att en personlig kontakt kan kännas enklare och tryggare för att komma igång.

1 gillning

Vad är storleksordningen på kapitalet? Om det är ett lite större kapital så kan @EvidaPer kanske vara behjälplig. Han är i Malmö.

De flesta är ganska unga 25-45 årsåldern. Har inte koll på deras individuella kapital, men tror inte det handlar om några miljonärer i de flesta fallen.

Så jag gissar på att ett lite mer budgetalternativ förmodligen hade passat bäst i de flesta fallen.

Men vad är egentligen ett större kapital i det här fallet? Jag kan ju kolla, kan ju vara så att de som kommer från USA t ex. har lite mer kapital och kan tänka sig Evidas rådgivning.

1 gillning

Kolla med @EvidaPer och låt honom bestämma, vet att de har mycket erfarenhet av amerikaner och gör saker som många andra banker i Sverige inte orkar / har kompetens för. Hälsa från mig. :slight_smile:

Låter lovande får man ju säga, Jag kollar med honom.

Tack! :pray:

1 gillning