Arv på 5 miljoner

Hej, Min kompis har fått ärva 5 miljoner och vill investera dom på en utdelningsportfölj. Hur går han tillväga och vad ska han titta på? Han planera att flytta till Spanien när hans utdelningar täcker utgifterna på 15k. Ska han välja isk eller Af konto?
Vad är mest ekonomiskt?
Tacksam för hjälp

Skulle rekommendera att träffa en oberoende rådgivare , tips:

Tips 2, titta på denna:

2 gillningar

:grin::wink:

Men vilket fall som helst. Skynda långsamt som man säger.

Det är mer pengar än bankgarantin om banken går under, men i fall som dessa (arv, bostadsförsäljning mm) kan garantin utökas.

I vilket fall som helst, lägg pengarna på några olika bankkonton (separata banker) med någorlunda ränta, medans hen listar ut vad som är rätt väg framåt.

Bäst vore nog att flytta pengarna till Spanien och investera där, enklare skattemässigt, men euro kursen är inte direkt den bästa.

3 gillningar

KF istället för ISK när han bor utomlands.

Kombinera Vanguard World High Yield med denna:

15k/mån blir extremt enkelt att fixa med 5m i kapital.

Jag tror tyvärr Spanien är ett utav de länder där Spanska skatteverket har åsikter om hur KF ska beskattas från deras sida. Så tyvärr riskerar man att bli dubbelt beskattad, en gång via schablonskatten och ytterligare när man gör uttag. Så jag rekommenderar @David_Steen kompis att kolla upp detaljerna ganska noga innan flytt och kanske till och med tar ett möte med en oberoende rådgivare.

Intressant. Hade antagit att inget bostadsland beskattar en KF, och att de kanske inte ens kan se kapitalet däri eftersom det inte står i personens namn. Bra påpekande att det kanske inte stämmer. Men vad svårt att kontakta myndigheterna i Spanien eller annat land, och förklara vad en KF är, för att kunna få ett svar. Gissar att många inte kan svara.

Jag hade tänkt mig att man för över sin utdelning från Avanza till sin svenska bank, och sedan betalar med sitt Mastercard. Känns som att det inte skulle ge några skatteeffekter, men kan vara fel.

Det är här det kan vara värt att betala för lite rådgivning hos en expert på internationell beskattning. Det finns säkert fristående sådana och de stora revisionsfirmorna brukar också ha sådana konsulter.

Vissa banker ger stöd med sådant som en del av sina “private banking”-erbjudanden (även om de säkert vill ha fingrarna djupare i syltburken också då).