Behålla KF eller placera summan i ISK och aktier?

Hej!
Vi har ett projekt i vår familj och det involverar ett val där jag behöver ha lite råd.
Jag har haft en KF( kapitalförsäkring) sedan jag var ca 15 år. SEB som jag har KF hos har nu meddelat att den kommer att betalas ut. Jag har funderat på att låta den betalas ut och istället sätta pengarna på ISK( Avanza) och investera de ca hundratusen i aktier istället. De har ju lite olika villkor och skatteregler.
Jag och min man har fått upp ögonen för swingtraiding och det går faktiskt väldigt bra. Vi har gjort hemläxa på ca 1 år innan vi började med det.
Tacksam för råd. Ska jag behålla KS eller sätta pengarna i arbete via ISK?

Med vänlig hälsning, Frida

Är också tacksam för råd :slight_smile:

KF eller ISK är ungefär som AVA eller NON. Det kommer inte vara någon större skillnad.

I slutet av långa uppgångar på börsen brukar vi småsparare plötsligt satsa på alla möjliga högrisk alternativ som day/swing trading, portföljbelåning och annat som är vansinne i min bok. Jag höll på mycket med teknisk analys förr med uselt resultat :slight_smile:

Kan ni avvara de 100 K så kan ni kanske se det som en ”lekhink” där ni hoppas på bra avkastning även om statistiken över tid är emot er, och framförallt att ni är beredda att förlora 50-100% av pengarna. Då är det OK men se det mer som en hobby än att investera.

Det låter dock som en bra idé att flytta från ISK till KF. Risken är att er gamla KF har rätt höga kapital och fondavgifter. En modern ISK hos Avanza eller Nordnet är sannolikt mycket billigare (noll kapitalavgift och låga fondavgifter/courtage). Om ni investerar en stor del i utländska aktier med utdelning så är dock en ny KF (Avanza/Nordnet) att föredra pga av att man kan få avdrag för hela utländska källskatten. En annan anledning att ha KF är om man ska bosätta sig utomlands. Men förrutom dessa situationer är ISK minst lika bra som KF.

Lycka till :grinning::+1:

Hej!
Tack för ett ärligt och konkret svar. Vi vill förstås inte förlora pengarna med vi satsar inte några pengar som vi inte har råd att förlora. Vi kör en sorts swingtraiding där det är mycket analys och försiktighet. Vi får lägga vårt sätt att hantera börsen under rubriken swingtraiding fast den kanske igentligen skulle behöva en annan rubrik som inte är uppfunnen än. Vi är inte typen människor som riskerar vår ekonomiska situation pga girighet och hopp om snabba pengar. Bra input om skattereglerna vad gäller om man ska flytta utomlands.

Bra idé att låta den betalas ut och att sätta in pengarna på ISK. Att swingtrada har nog varit ganska lätt på senare tid. Ni är kanske duktiga på det men det är säkert betydligt svårare i ett annat börsklimat. Men om ni är beredda att riskera pengarna så är det väl bara till att köra.