Finansieringstips för Nystartad Fullutrustad Bilverkstad – Behöver 200k

Hej, kära medlemmar av RikaTillsammans forumet,

Jag planerar att starta en bilverkstad som redan är fullutrustad. Så jag behöver inte finansiera maskiner eller utrustning. Dock behöver jag fortfarande omkring 200 000 SEK för andra uppstartskostnader och driftskapital.

Som ny inom företagsvärlden, och utan något tidigare bokslut, undrar jag över vilka finansieringsmöjligheter jag har tillgängliga. Jag har undersökt traditionella banklån men har stött på hinder eftersom jag inte har någon tidigare historik.

Har någon här erfarenheter av att finansiera ett nystartat företag utan tidigare bokslut? Alla tips och råd uppskattas starkt.

Tack på förhand för er hjälp!

Hej!

Har du möjlighet att skjuta till eget kapital? Ifall bolaget inte kan ta upp lån kan du som ägare istället skjuta till kapital i form av lån eller ägartillskott. Kanske enklare för dig att få lån än bolaget.

Alternativt hitta en partner/delägare/investerare som kan skjuta till det som behövs mot aktier eller annan avkastning.

Det finns alltid mjuka lån eller innovationslån, men det lär inte vara möjligt till en bilverkstad.