Ja, exakt… det är ett litet steg i den riktningen.
Fäst avsnittet som kom ut senast högst upp i forumet och problemet är löst.
Man ska inte underskatta att besökare eventuellt tycker om att läsa om det som är aktuellt och se om råden som getts tidigare återupprepats i nya diskussioner.
För att hitta något specifikt tycker jag det är enklast att göra en google sökning med ämne + rikatillsammans.
Det här säger allt. Behövs det en sådan lösning för att smidigt hitta det man önskar på ett forum, behöver det sannerligen göras om
. Om du kollar in menyn till vänster på länken i min trådstart ser du att man landar direkt på “Senaste diskussioner” precis som här, men att det finns snabbval till mycket annat. Det är det “stora” med deras meny.
Jag är säkert seg också, men jag förstår inte vad som är annorlunda från här? Samma snabbval finns väl?
Nej? Då har jag missat det och har ingen aning hur jag får fram den vänstra kolumnen de har på sitt forum. Den som listar både drop-down, kategorier och taggar. Kan du visa hur jag får fram den här?
Jag kanske missar nåt eftersom jag sitter med telefonen och tittar. Till vänster finns bara den här
Nu låter det mer som du pratar om hamburger menyn
Den ser möjligen lite annorlunda ut än RTs
Personligen använder jag bara senaste inlägg vyn, så länge den finns kvar så gör det mig inget om saker görs om till det bättre för andra.
Ja och jag sitter på desktop och där finns deras meny nålad till vänster i webbläsaren. Desktop av RT däremot har inte den menyn någonstans vad jag kan se. Det är den stora skillnaden och den lilla skillnaden är utrymmet överst de dedikerar åt snabblänkar och promo.
De mest lästa/lyssnade poddavsnitten/blogginläggen bör finnas synliga på startsidan.
Att göra om layout för första sidan som folk kommer till när de navigerar in utifrån är helt OK, så länge den renodlade vyn med nya / olästa finns kvar med (någonstans). Det är olika usecase att komma till sajten första gången jämfört med oss som tittar in nästan varje dag.
För oss återkommande besökare vill man inte ha massa tradigt material som hundra fästa trådar (som man sett tusen gånger förut) och liknande.
Jag har varit på forum tidigare som har så mycket fästa trådar och crap på första sidan att man inte ser vad som är nytt utan att scrolla ner
Det är tröttsamt. Speciellt när man läst klart en tråd och navigerar tillbaka och får scrolla ner igen.
Discourses stil att ha “ny aktivitet”-strömmen som default när man kommer in är kanon för att behålla de återkommande besökarna, vilket jag tror är bra för långsiktig tillväxt.
För er som vill ha en annan startsida som default kan man ändra det i inställningarna:
Why change a winning concept?
Man vänjer sig iofs vid allt över tid och blir ändå blind för sådant man förväntas se (jmfr nålade trådar på fb t ex).
Så förändring funkar också. Så länge farbror kan välja svart botten blir farbror nöjd. ![]()
Aha, det förklarar varför jag inte förstod ditt syfte. Jag besöker alltid forumet via mobil.
Förresten, har ni nån statistik på hur många besökare som använder mobil vs. desktop?