Flera sparfomer

Hej,

Jag har sparat 12,000:- i sparappen NOWO och startade nyligen fyra hinkar-sparande hos Lysa. Ska jag placera om pengarna till Lysa och avsluta sparandet i NOWO helt och hållet?

Jag hade flyttat pengarna. Nowo är ett intressant koncept men fonden i sig är ganska bristfällig.

• Avgiften är inte överdrivet hög, men 0,63% för vad man får är dåligt jämfört med vad som finns på marknaden. Står även något om prestationsbaserat avgift, vilket är ett big no-no
  • En fördelning om 50% räntor 50% aktier är lite av en catch-all fördelning. Alldeles för låg risk för ett pensionsspar i min mening. Alldeles för hög risk för kortsikt.
Jag hade Nowo för ett par år sedan och då låg även pengarna i en vanlig Aktiedepå. Ju tidigare du flyttar dessa till ett ISK desto bättre. I och med en försäljning så kommer du tyvärr att betala vinstskatt (om du har gått med vinst). Tror dock inte att du behöver deklarera manuellt.

Allt som är utanför ett ISK eller en KF måste deklareras manuellt, däremot så kan det vara så att NOWO skickar info till Skatteverket som du får granska, komplettera och godkänna.