NOWO ska börsnoteras

Såg att Nowo ska börsnoteras!

Slutade använda deras kort och app vid årsskiftet men varit väldigt nöjd.

Jag själv vet inte vad man ska kolla på inför en notering men tycker det är spännande att dem ska noteras!

Jag testade med ett konto där. Tyckte det var smidigt att öppna och använda, gjorde någon enkät för skojs skull.

Tycker dock att deras fondlösning kunde varit bättre. Exempelvis att man kunde välja fördelningen mellan aktier och räntor.

Jag har inte använt Nowo aktivt.

Ser inte hur de är unika på något sätt och ser heller inte att de är innovativa. Tror inte på Nowo långsiktigt och kommer sannolikt inte köpa på IPO.

1 gillning

Deras produkt är alltså en rätt liten fond och en återförsäljare av kreditkort. De läcker pengar som ett såll, och det beror nog inte bara på en stor marknadsgöringsbudget. Verkar inte som att de drar in mycket mer än 1 miljon om året på fonden. Nyemissionen är i storlek för att täcka förlusterna och de planerar en till i samma storleksordning till nästa år. Detta är bara rena driftpengar.

Fonden verkar inte ens speciellt bra. Den tillhör de oetiskt utformade med prestationsbaserad avgift jämfört med ett irrelevant index. De tar ut prestationsbaserad avgift när de överstiger en 50/50-portfölj men i själva verket har de över 90% på aktiemarknaden. Deras incitament är att ta så hög risk som möjligt, vilket är ett konstigt mandat för en blandfond. Det är också en otrygg inkomstkälla för företaget att de är så beroende av börsutvecklingen för att få betalt överhuvudtaget.

Konstigt bolag. Jag brukar inte uttala mig om enskilda företag eftersom jag inte kan något om det. Men jag blev ju nyfiken på fonden och kunde inte låta bli.

3 gillningar

Jag håller med dig. Det känns väldig konstigt att Nowo Fund får ligga kvar i Blandfond kategori (vilket de var en gång i tiden). Men nu är det ju inte det längre när de har över 90% i aktier. De bytte strategi när fonden flyttade till Tellus. Man kan ju lika gärna köpa index fonder som är billigare.

1 gillning

Värt att poängtera är att snitt-nowoianen verkar ha ett totalt sparande i fonden på ca 3500 kr. Jämför det med Lysa som har ungefär lika många kunder och ett snittsparande på 141000 kr.

Nowo verkar inte ha en särskilt kapitalstark kundgrupp. Eller så sparar till och med deras kunder hellre någon annanstans.