Är det rimligt med sk "prestationsbaserade" fondavgifter? (Nowo-fonden här)

Jag håller på att omallokera mitt Nowo-spar till mitt LYSA-konto, jag passade då på att läsa Nowo Funds information där de

Där är det så att de tar 20% av allt som går över deras jämförelseindex:

“Den prestationsbaserad ersättning är 20 % av den avkastning som överstiger ett index bestående av 50 % MSCI All Country Index NDTR (SEK) och OMRX Treasury Bill Index.”

Är det inte lite illa då deras jämförelseindex är 50% räntor och 50% aktier?

De har haft jämförelseindex endast ett år av de 4 som fonden varit aktiv och 2020 var de/jämförelseindex 17.6%/1.1% upp.

Nä, det är inte rimligt. Nowo-fonden har dessutom 100% på aktiemarknaden, men ett jämförelseindex som är 50/50 aktier/räntor. Så under positiva börsår kommer de alltid att slå sitt jämförelseindex eftersom det inte är relevant.

Nowo använder förvisso “high water mark” så efter nergång tar de inget betalt förrän de kommit tillbaka upp i värde igen. Men det är frågan om bolaget ens klarar en längre tid utan avgift? De lever i stort sett på pengar från nyemissioner just nu. Det är inte alls bra för företagets kassaflöde att bara leva på prestationsbaserad avgift.

Jag tror att det som kommer hända i verkligheten är att de har prestationsbaserad avgift så länge det går bra. När börsen går dåligt byter de till årsavgift (eller en kombination).

Jag förstår inte alls vad det är man betalar Nowo för. De presterar sämre än en billig global indexfond.

1 gillning

Alla fonder har mer eller mindre volatilitet och om fonden enbart tar ut prestationsbaserad avgift när den går bra, då är risken att den inte har pengar att betala för transaktioner, personal etc under fallande period.
En låg fast avgift, i kombination med prestationsbaserad avgift är nog rimligt.

Jag har PriorNilsson Idea som kostar 0,2 i fast avg och 20 % i prestation.
Med tanke på att det år efter år levererat en ganska stabil avkastning till ganska låg volatilitet så känns det rimligt.

Fonder som svänger mycket och inte levererar prestation som de tar betalt för, de ska man inte äga.

1 gillning

Jag har tidigare skrivit min åsikt om NOWO. Jag är starkt kritisk till deras avgift och deras fonder.

1 gillning