Hej hej såg precis en reklam för nåt som hette Nowo som ska va att man pensionssparar varje gång man gör ett köp typ. Med 0.0% ränta men med prestationsbaserad avgift, någon som vet nåt om det här företaget eller vad de nu ska kallas är nå bra?
Hej Kat!
Jag googlade och fann https://www.nowo.se/. Klickade på “Mer om Nowo fund” men hittade inte så mycket information om vad man investerar i, men på sidan att det är fondbolaget Tellus Fonder AB som sköter förvaltningen. Hittade https://www.tellusfonder.se/nowo-fund som innehöll all viktig information. Om du klickar på Fondfaktablad så finner du att:
Den prestationsbaserade avgiften uppgår till 20 % av fondens avkastning som överstiger en avkastningströskel, definierad som 50 % MSCI All Country NDTR (SEK) och 50 % OMRX Treasury Bill Index.
Dvs att de vill ha 20% av all avkastning som överstiger 50% brett index (som brukar ge hög avkastning) och 50% räntor (som brukar ge väldigt låg avkastning). I så fall tar jag för givet att fonden faktiskt består av 50% aktier och 50% räntor. Men om du klickar på senaste månadsrapporten så ser du i botten av PDF:en att fonden har 92% i aktier. Då är det lite fult, tycker jag, att jämföra sig med 50% aktier, och sen ta 20% av över-avkastningen. Kanske därför inte överraskande att fondfaktabladet skriver 4.24% prestationsbaserad avgift. Vad får man då för pengarna? Fondfaktabladet skriver “Fondens portfölj består normalt av ungefär 50 aktiebolag och aktiefonder”, Morningstar skriver “36 aktieinnehav”, och laddar man ner senaste årsberättelsen är det typ lika skralt med innehav.
Någon får gärna rätta mig om jag förstått fel. Men mitt första intryck är att jag inte ens önskar denna fond till min värsta fiende.
(däremot kan jag absolut rekommendera https://lysa.se både till vänner och fiender, det är ett bra och billigt investerande)
Nowo va bästa kreditkort här på bloggen för några år sen, sen ändrade dom avtalet och kortet slängdes, typ…
Oavsett tolkning så bara det faktum att man inte omedelbart begriper vad fonden kostar är illa. Jag gillade både Nowo och Dreams när de kom men bägge lade till kostnader som gjorde att jag avvecklade dem. Synd! Som sparformer erbjöd de nytänk.
Nä, Nowo är inget vidare. På grund av det @Johann säger: extremt hög avgift och du får inte särskilt mycket för pengarna. Med så hög avgift blir det inget bra pensionssparande. Till pensionssparande brukar det dessutom rekommenderas 100% i aktiemarknaden, men Nowo har bara 92%. På 30 år så borde Nowo ge hälften av avkastningen jämfört med en billig indexfond.
Du behöver inte dra pengar vid varje köp. Skaffa ett månadssparande istället. Två väldigt enkla alternativ som både har stöd för månadssparande:
- Lysa.se med 100% aktier
- Avanza, skaffa ett ISK, lägg upp ett månadssparande in i en global indexfond
Förslagsvis Länsförsäkringar Global Indexnära som är populär och billig.
Med båda mina förslag så får du aktier från hela världen och väldigt bra spridning av din risk.
Sätt upp ett så stort eller litet månadssparande som du har råd med.