Flexibla uttag

Låt säga att jag har en pengamaskin som ska göra i snitt 8% per år och den innehåller 1 000 000kr, om jag tar ut all avkastning som överstiger 1 000 000kr varje år och om marknaden är nere så tar jag inte ut nått.

hur skiljer sig det här från tex 4% regeln? Om den borde snitta 8% så får man ju mer vissa år och om man räknar på sina utgifter så ska man inte överspendera de år man har överskott.

Är detta en vettig strategi eller finns det nackdelar som jag kanske inte räknat med?

Detta tänker jag ifall pengamaskinen skulle bli nog stor tidigt i karriären, senare funderar jag på en typ av nedmonterande strategi.

Låter jättemärkligt att låta marknaden bestämma på det sättet. Så de år du gör vinst kan du lrva i överflöd, andra år drar du kraftigt ner din konsumtion och/eller tjänar pengar på andra sätt. Är det så du menar? Idén med att ta ut lagom mängd oavsett hur det går är att du ska kunna minska ditt beroende på marknaden och låta pengamaskimrn var en abstrakt apparat som du får pengar av.

Men du gör som du vill! Tänk på att värdet minskar med 2% per år till inflationen, så du får räkna åt motsatta hållet. Efter första året ska du lämna kvar 1020000 kr på kontot, andra året 1040400 kr osv.

Nej jag menar att man konsumerar i linje med snittavkastningen och visst får man ta hänsyn till inflationen.

Men det kan ju vara så att man bara ökar komplexiteten i onödan.

Så du tar ut pengar i linje med avkastningen men spenderar dem inte? Då missar du ränta-på-ränta-effekten.

Nu ser jag dilemmat i det hela, jag var för fokuserad på att slippa ta ut under dåliga år. Nåja, ett snäpp klokare.
Tur att detta är ett hypotetisk fall så man slipper göra mer misstag när det väl gäller.