Vid pension: ta ut allt direkt eller nalla varje månad?

Hej!

Jag är inte en superfena på matte så därför tänkte jag höra mer er vad som är bäst i ett hypotetiskt scenario:

Säg att en person investerar i fonder tills pensionålder. Säg också att värdet på fonderna är såpass högt att personen kan leva på avkastning endast (räknat som 7%) när personen går i pension.
Är det då bättre ekonomiskt för personen att nalla denna avkastning varje månad eller år och leva på, eller är det bättre att sälja hela rubbet(alla tillgångar) och dividera upp på kvarlevande år eller månader? Eftersom att det inte kommer bli någon avkastning vissa år när börsen gått ner så undrar jag, känner att min hjärnkapacitet dör lite här, detta kanske är en dum fråga men ja :sweat_smile:
Säg att de ligger på ett ISK-konto.

Läs på lite om 4%-regeln och ta inspiration där :slightly_smiling_face:

Jag hade sålt av det som behövs inför varje 1-2-årsperiod och placerat på sparkonto. Resten hade jag haft investerat i en 50/50-portfölj.

3 gillningar

Stort tack! :blush:

1 gillning

Jag kör i praktiken ett år i taget. Försöker tajma litegrann. I år var det guldet som betalade nästa års uttag. Förra året var det utdelningarna osv.

Man kan ju ge sig på att vikta lite också, typ 60% av årets avkastning, 30% året innan, 10% året dessförinnan osv. Sen tar man ut det viktade beloppet.

Om man inte är sjuhelvetes rik så får man anpassa munnen efter matsäcken så att säga. Gör börsen dubbelt mot det man behöver kan man ju köpa ny bil eller bygga orangeri. Om inte får man sitta snällt framför Netflix.

5 gillningar

Det du säger låter väldigt rimligt. Det blir helt enkelt en balansgång som man får räkna på under tiden dvs inte utgå ifrån en förbestämd procentenhet. Men allt som allt så verkar ni iaf vara eniga om att ta ut allt direkt inte är den bästa lösningen?

Nja, alltså du får ju flytta pengarna. Från exempelvis aktier till räntefonder, sen från räntefonder till fastränta.

Ju närmare uttaget du är ju lägre risk (och avkastning).

Jahaa okej! Det var jag inte alls med på haha.
Du menar alltså ungefär: försöka tajma in någorlunda och sälja av ett årsbelopp från indexfonderna, sätta in dom i räntefond, och ta ut det man behöver då och då in på ett sparkonto med ränta?

Nja, om du lyckas tajma så är ju det en bonus men du måste ju flytta pengarna. Grundtipset är ju att flytta stegvis med lite framförhållning. Hur det än är måste du ju ha mat på bordet och det är ju skönt att veta lite innan om det blir att snåla in på ost och korv eller om du skall börja kolla på senaste Teslan. Ingen vet ju det där i förväg så man bör ju omallokera med viss framförhållning.

Sen är det ju en massa experter här på RT som kan visa på en massa forskning om fyraprocentsregler och annat och det verkar ju bra men jag kör enligt gammalt bondförnuft.