Flytt av fonder med hög avgift till en med låg avgift

Hej!

Jag är 22 år precis nyexaminerad och har börjat mitt första jobb. Jag har väldigt nyligen hittat rika tillsammans och jag har blivit väldigt exalterad över att börja mitt sparande!

Mina morföräldrar har satt in pengar på ett fondkonto i mitt namn sedan jag föddes. Men jag har precis upptäckt att den fonden har en avgift på 1,60 %. Så min fråga är om det är värt att sälja allt och lägga pengarna på till exempel lysa eller Avanza Global? Eller finns det något bättre sätt att göra det på?

Jag hade varit enormt tacksam för svar och är väldigt öppen för mer av eran visdom!

Välkommen till forumet.

Så ligger fonden troligen på en Aktie- och fonddepå?

Jag skulle ha sålt den och satt in på ISK på Avanza och valt global indexfond istället. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global , DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A. Om du inte vill ha på Avanza så kan du även välja Lysa så får de mer marknadsviktat men lite dyrare än globala indexfonder.

Den fond du har nu är väldigt dyr så bättre att sälja och byta till billigare.

5 gillningar

Högst troligt är det en onödigt dyr fond så det finns bättre alternativ sett till avgift. Men minst lika viktigt är att tänka på din sparhorisont. Du är ung, så pengarna skulle kunna stå kvar i tiotals år och då är en billig globalfond bra. Men å andra sidan kanske du behöver pengarna ganska snart exempelvis till kontantinsats på en bostad? Då bör du inte ha dem i aktiefonder. Hur ser det ut med jobb och jobbsäkerhet, du kanske behöver en del i en buffert?

Jag har inga planer att köpa bostad inom en 10 års period, därav tanken att det kanske är bäst att flytta det till en fond med lägre avgift. Men som sagt är jag hittills väldigt okunnig om området. Så jag är öppen för alla förslag och tankar.

När det kommer till jobb är jag fastanställd med rätt god arbets säkerhet skulle jag vilja säga. Men en buffert på ett par månaders utgifter är definitivt något jag prioriterar

2 gillningar