Flytt av Tjänstepension med (tidigare) handelsstoppat innehav

Jag har en Tjänstepension hos SPP på ungefär 200 kSEK som jag vill flytta till Avanza. Ca. 0.1% av innehavet i denna Tjänstepension bestod tidigare av en fond (Schroder Emerging Europe), vilken blev handelsstoppad efter Rysslands invasion av Ukraina i februari 2022. Sommaren 2022 gjordes dock en split av fonden/fondbolaget så man delade upp den i “Schroder EM EU Russian Equities” och “Schroder ISF Emerging Europe A acc”, av vilka den förstnämnda (ryska delen) idag utgör 0,0% av min tjänstepension, däremot står den ändå listad som ett innehav när jag loggar in på SPP.

SPP hävdar att de varken kan “makulera” denna ryska fond eller dela upp tjänstepension och föra över den till Avanza. Finns det någon annan som stött på denna problematik och kanske kommit på en lösning, eller någon som har något annat tips?

Tack på förhand!

/Fredrik

1 gillning

Följer denna tråd då jag besitter samma bekymmer.

Jag tror inte på någon lösning här. Sannolikt har fondbolaget valt en lösning där man själv behåller rätten att försöka återvinna tillgångar i Ryssland efter att kriget är slut. Det är sannolikt potentiellt bättre än att sälja denna option för något bottenpris. Detta kommer dock till priset av att vara inlåst.

Har någon hittat en lösning på detta, sitter med samma problem och vill flytta från spp med tanke på deras rätt begränsade utbud av fonder