Flytt mellan isk och kapitalförsäkring

Hej

Ny på forumet och hittar ej något liknande ämne. Ny inom aktiesparande också och känner som att jag gjort en tabbe.

Tabben är att jag i efterhand läst in mig på hur utländska aktier beskattas och hittar information om att det är bättre att äga sina utländska aktier i en kapitalförsäkringsportfölj.
Jag har nu allt i Isk portfölj då det generella rådet alltid har varit “om du får möjlighet att välja, välj isk portfölj”. Har jag gjort bort mig genom att köpa utländska aktier i isk?

Om så är fallet, borde jag sälja av mig aktierna och köpa in dem på nytt som kapitalförsäkringar eller kan jag låta dem ligga kvar?

Kommer jag genom att låta dem ligga kvar gå på en stor skatteförlust?

Jag planerar att behålla aktierna flera år förutsatt att det går bra för dem.

1 gillning

Som jag förstår det så är det inget större problem sedan ISK skatten höjdes till 0.88% (tror jag det är).

Nackdelen med ISK är att avdraget för utländsk källskatt (oftast 15% på utdelningen, beroende på land) är begränsat till Schablonskatten. Alltså man kan inte dra av mer än man betalar i schablonskatt.

Om man enbart har utländska aktier säg 100 kr och har säg 5% utdelning på dem med 15% utländsk källskatt så är det beloppet 0.75 kr.

Samtidigt är schablonskatten 0.88 kr dvs det finns tillräckligt med skatt att dra av emot.

Och detta är för 100% utländska aktier. Om man har blandat svenska och utländska så ökar schablonbeloppet så att högre avdrag kan göras.

Tex 50/50 svenska / utländska så kan de utländska ge 10% utdelning (med 15% utländsk skatt) som ändå täcks. 10% är väldigt högt.

Men såklart det kan vara värt att kolla upp vilka länder du har bolagen i, vilken källskatt som gäller för dina innehav och göra din egen beräkning.

Kanske fler här som kan verifiera om ovan är rätt?
Det är som sagt min bild av det :slight_smile:

Själv har jag det i KF men det är av andra skäl. Utlandsboende med risk för att senare bli begränsat skattskyldig och då funkar inte schablonskatt på ISK utan det beskattas som vanligt depå typ.