Raderat av användare
Hej Mats
Jag hade en 401k som nu är i en rollover IRA på TD Ameritrade som jag tänkte flytta och sätta in på svenskt pensionskonto, har du lyckats, några råd? Jag är 62 och svensk medborgare flyttade redan 2008, pratat med skattemyndigheten i Sverige som säger det borde vara Sverige som man skall skatta i. Vad satte du pengarna i för Försäkringsbolag/ bank?
Uppskattar all hjälp ![]()
Med vänlig hälsning,
Ingrid
Gammal tråd men intressant ämne för mig som jobbar i USA. Jag tycker det är konstigt att ingen i massmedia har tagit upp att genom domen som Mats citerar ovan så har Sverige nästan lika skattefria uttag av tjänstepension som Portugal hade - och det gjorde Maggan så arg att de sa upp skatteavtalet med Portugal. För att förklara så kan man spara i en 401k under sitt yrkesliv i USA, sen konvertera till IRA medans man fortfarande är i USA (skattefritt) och sen flytta till Sverige. Då är den enda skatten man ska betala kapitalvinst från konverteringsögonblicket till uttaget - i USA hade man betalat inkomstskatt på hela beloppet.
Ja det är ganska fantastiskt. Jag och min fru har ett par miljoner $ i 401k som vi kommer att flytta till IRA innan vi flyttar till Sverige. Sen tar vi ut $40000 var varje år och betalar 10-12% skatt i USA. Vi är amerikanska medborgare.
Risken är bara att detta kommer att täppas till i framtiden. Men så länge högern styr så är det väl liten risk att dom gör nåt för att dom som har det bäst ska få det sämre.
Hej!
Jag förstår att du funderar på vad du ska göra med din 401(k) nu när du är tillbaka i Sverige. Att ta ut pengarna nu skulle innebära en 10% straffskatt plus inkomstskatt, vilket kan bli kostsamt. Att låta pengarna vara kvar i USA innebär valutarisk och potentiella svårigheter med åtkomst.
Ett alternativ är att rulla över din 401(k) till en IRA, vilket kan ge dig fler investeringsmöjligheter och potentiellt lägre avgifter. Men det är viktigt att förstå både amerikanska och svenska skattekonsekvenser av en sådan överföring.
Jag rekommenderar starkt att du konsulterar en skatterådgivare med erfarenhet av både amerikanska och svenska skattesystem för att få råd anpassade till din situation.
För mer information kan kika här:
Jag rekommenderar @EvidaPer som var med i ett avsnitt häromdagen. De har mycket erfarenhet av investeringar / skatter mellan USA och Sverige.