Flytta från depå till ISK

Hej

För 10+ år sedan fick jag aktier av en släkting (nu bortgången) som sedan dess legat på mitt depåkonto. Jag bytte bank för 4 år sedan. Flyttade då över pengarna, återigen till depå. Nu har jag insett att ISK nog är smartare att ha dem på men troligtvis blir det en rejäl skatt jag behöver betala? (Pga att det blir som att sälja först och sen köpa dem på nytt). Däremot vet jag inte anskaffningsvärdet eller exakt när jag fick aktierna, så det är svårt att räkna på. Har bankerna tillgång till dessa uppgifter? Vad bör jag tänka på vid flytt från depå till ISK av gåvoaktier. Ser på kurvan att de över tid ökat i värde rätt bra.

Om du inte vet släktingens exakta anskaffningsvärde på aktierna finns möjligheten av använda schablonmetoden. Då antas anskaffningsvärdet vara 20% av försäljningsvärdet.

3 gillningar

Om man använder schablonmetoden är det dock i regel mer gynnsamt att ligga kvar i depå.

1 gillning

Ok. Kan jag räkna på det på något vis eller ta reda på uppgifterna för att jämföra och avgöra vad som är klokast? Säg att värdet på aktien i fråga legat på alltifrån 65 till 125 styck, och idag på ca 120 st.
När är det ändå lönsamt att flytta till ISK även om man använder schablon, och när är det inte lönsamt?

Oavsett hur du gör kommer du med schablonmetoden betala 24% i skatt vid försäljningen. Utöver detta kommer du betala 30% skatt på utdelningen så länge aktierna ligger på depå. Dock kommer utdelningen vara 24% mindre om du flyttar aktierna till ISK (eftersom 24% av aktierna försvunnit i skatt), så i praktiken kostar det 6% av utdelningen att ha aktierna kvar på depå. Så det är bara värt att flytta till ISK om 6% av utdelningen är mer än vad man skulle få betala i ISK-skatt, vilket kräver mer än 10% i årlig utdelning (beroende på vad ISK-skatten råkar landa på).

Det är släktingens anskaffningsvärde du ska använda. Ser inte vad det har för betydelse för skatten när du fick aktierna.

Om du har Avanza är det enkelt att flytta värdepapper från depå till ISK, troligen även på de flesta andra banker. Det räknas som en försäljning som ska tas upp i nästa års deklaration. Din nuvarande bank vet troligen inget om anskaffningskostnad om du flyttat tillgångar dit. Du bör ha fått dessa uppgifter från den bank där värdepapper fanns när de överfördes till dig. Du kan testa att fråga den gamla banken om det finns något underlag kvar, men tveksamt om det gått flera år. I så fall är det schablonmetoden som gäller som då innebär att 24 procent av beloppet ska betalas i skatt. Möjligen kan du försöka beräkna inköpsbelopp om du vet när den du ärvde från köpte aktier. Skatten ska betalas nästa år, så du kan antingen sälja 24 procent och sätta in på konto och överföra resten till ISK eller sätta över allt och sedan sälja från ditt ISK. Om du säljer av tillgångar ger det en möjlighet att behålla de aktier du tror mest på och sälja av de som bedöms mindre bra.