Passa på att flytta till ISK?

Hej

Sparar i global indexfond som ligger på fondkonto som jag länge tänkt flytta till ISK men inte kommit mig för. Värdet är ca 100 000 kr. Viss nedgång nu. Är det läge att passa på att göra flytten nu? (Inte tänkt sälja helt då det är ett långsiktigt sparande. Har dock startat nytt sparande och då valt ISK-konto, Europa indexfond istllet för Global). Tänker lägga in mer pengar på mitt Europa-spar nu o ev. pausa regelbundna insättningar på Global. Men min fråga gäller i första hand för- och nackdelar med flytt till ISK i detta läge (dvs. köp och sälj) med tanke på nedåtgång. Ja eller nej?

Samma gäller aktier jag ärvt som ligger på depå som legat där ca 10 år. Inte rört dem men sedan jag blivit mer insatt har jag förstått att ISK i många fall är mer lönsamt än depå. Ska jag sälja dem nu och återköpa men sätta på ISK? Hyfsat stabil aktie med utdelning som gått bra sedan jag fick dem. Har vuxit sedan arv så det blir schablonbeskattning. Är det fördelaktigt att flytta dem nu? (Förmodligen har även dessa aktier gått ned dessa dagar).

När värdet går ner , som nu, så minskar den beskattningsbara vinsten, så det blir något billigare att genomföra flytten. Tänk ändå på att det blir en skatt som kommer upp i deklarationen om ett år. Om du genomför flytten inom samma bank behövs inte köp och sälj, utan det görs som en flytt, sparar courtage. Om du är osäker är det alltid en möjlighet att flytta en andel (hälften kanske).

1 gillning