Flytta Privat pensionsförsäkring

Hej

Planerar att flytta en gammal klassisk privat pensionsförsäkring från Skandia till Avanza. Jag månadssparade på Skandia från 2001 till 2016 då avdragsrätten försvann.

Jag flyttar försäkringen för att slippa avgifter och få bättre avkastning genom placering i indexfonder.

Det gamla sparandet på Skandia var på skattade pengar och när jag blir pensionär blir jag tvungen att skatta en gång till på det jag får utbetalt. Måste det verkligen vara så? Kom med tips, går det att lösa på annat sätt?

Att flytta försäkringen till en portal som inte tar skalavgift (t.ex. Avanza) är nog det bästa du kan göra.

Sparade du för mer än avdragsrätten medgav (12 000kr/år)? Om nej, så är väl inte pengarna skattade för?

Jag sparade ca 10 000:-/år.

Har läst att uttag från en privat pensionsförsäkring av denna typ dubbelbeskattas, vid utbetalning från 55 års ålder räknas pengarna som inkomst och beskattas en gång till?

Nja. Fram till 2016 fick du göra skatteavdrag i deklarationen för sparande i privat pensionsförsäkring upp till 12 000kr/år.

Det stämmer att pengarna som faller ur beskattas, men alltså bara en gång om du inte betalat in större summor än avdragsrätten medgav.