Flytta sparande för att förhandla ner räntan?

Jag kommer inom en snar framtid att ta mitt första bolån och undrar vad ni har för erfarenheter kring att flytta sparandet för att pressa ner räntan? Hur mycket går det egentligen att få ner räntan?

Idag har jag ett månadssparande på Avanza på 5 000 kr och ett totalt sparande på runt 330 000 kr, där majoriteten ligger i fonder.

Min grundinställning är att man inte skall mixa äpplen och päron. Man väljer leverantör för varje typ av produkt separat på deras meriter. Skillnaderna mellan olika aktörer är ibland stor på vissa produkter och att flytta sparande ex för att få lite lägre bolåneränta är inte vettigt.
Det finns en anledning till Storbankernas “onödigt” stora vinster. Kunderna betalar den fast dom ofta kan slippa en hel del.

• Sparar i fonder och aktier gör man på ISK . Man tar en som har låga avgifter och bra fondurval.
  • Sparar på bankkonto gör man i nischbanker med bra ränta. Ex 2,35 % kan man få nu med fria uttag. Max 1 MSEK på varje bank pga att man då har bankgaranti.
    Man får även ett extra skydd mot bedragare som försöker stressa av dig dina pengar. Skynda sig går inte. Det enda du kan göra är att ta ut pengarna till ditt konto på storbanken du registrerat och det tar ofta ca 1 vardagsdygn. På mitt konto i storbanken får jag hela 0% ränta så där används pengarna inom kort till avsett ändamål .

Vi flyttade våra fonder till ny bank för att få bättre ränta.
Spelar ingen roll om jag har DNB Global Indeks hos Avanza eller min bolånebank. Samma avgift.

2 gillningar