Jag och min bror har fått ärva ett Aktiebolag efter att min Far gick bort. Efter det så har företaget varit vilande genom att enbart betala bokföring & skatteverket.
Går det att överföra aktierna i det bolaget till ens privata Avanza konto? Värdet på aktierna har minskat en hel del, samt att det finns ett onoterat bolag. Känns onödigt att ha kvar ett Aktiebolag där man behöver deklarera och skicka in årsredovisningar.
Jag förstår kanske inte din fråga helt rätt; men är det ett småföretag som har lite tillgångar du vill kunna använda? Avveckla i så fall bolaget genom likvidation. De pengar som finns kvar när ev skulder är betalda skiftas ut till dig och din bror och du kan investera dem.
Jag tror tyvärr inte det går att överföra de noterade aktierna, utan jag tror att de kommer behöva säljas. Men jag kan ha fel, kolla gärna med Avanzas kundtjänst, de borde ha koll.
Det onoterade bolaget så borde det gå att föra över aktierna till er privat, men kolla med bolaget så att det inte finns hembud- och försköpsregler som kan påverka det.
I övrigt håller jag med @Ester att ni kan avveckla bolaget. Jag själv har använt Bolagspartner för avveckling och har varit nöjd med dem.