Hej!
Vi är två delägare i ett aktiebolag, nu ska delägaren ge bort sina aktier till mig. De jag funderar på är hur går man tillväga?
Hej!
Vi är två delägare i ett aktiebolag, nu ska delägaren ge bort sina aktier till mig. De jag funderar på är hur går man tillväga?
Det borde räcka med ett avtal om överlåtelsen och sedan en uppdatering av aktieboken men jag hade kört det genom en skattejurist först
Men det lär väl registreras på bolagsverket, verksamt eller någonting också?
Nej, det ska det inte. Styrelsen är skyldig att hålla aktieboken aktuell. Så det gör ni själva, antingen i Excel eller via t.ex. en gratis aktiebokstjänst. Jag kör t.ex:
Däremot behöver ni uppdatera huvudmannaregistret hos Bolagsverket om verklig huvudman.
Tror dessutom det blir enklare att du köper dem för typ 1 kr, istället för gåva.
Aha, trodde de där aktierna fanns registrerat någonstans utöver aktieboken som vi skrivit i ett pdf. Varför är de fördelaktigt att köpa dom för 1kr istället för gåva? ![]()
Du kan använda en vanlig avräkningsnota, du får ett anskaffningsvärde som man kan räkna skatt på etc. Gåva är nästan alltid ett härke utifrån juridiskt perspektiv.
Nej, det finns inget sådant register (om man inte är avstämningsbolag).
Senast gjorde vi precis som Jan beskriver.
Ger du som gåva (0kr) kan man överlåta sparat utdelningsutrymme vilket inte går om det är köp. Värt att fundera över om det är aktuellt.
Ah, tack, det visste jag inte.