Jag är en av dem som har blivit lite rädd för en bostadskrasch så därför sålde jag och min sambo vår bostadsrätt och skaffade oss en hyresrätt istället. Vi har ju haft flyt och gjort en del vinst på bostadsrätten, dessutom har vi ju amorterat en del och får ju också tillbaka insatsen. Men hur bör man investera pengarna om en bostadskrasch kommer? Är det inte sannolikt att hela börsen påverkas om det sker en bostadskrasch? Bör jag satsa på att ha dem i globala fonder? Är det inte stor sannolikhet att de påverkas av Brexit? Eller ska jag bara samla dem i madrassen? Hade varit tacksam för förslag.
Spekulerar ni i att bostadspriserna ska gå ner här i Sverige är det klokt att investera utomlands. Globalfonder är ett bra val. Storbritannien står för bara 6%, så Brexit är inget att oroa sig över.
Vad ni däremot bör göra är ställa er frågan hur länge ni tänker spara (sparhorisont). Sparar ni på lång sikt, i.e. 15 år+ är det 100% aktier som gäller. Kortare, då bör ni ha obligationer/räntefonder i portföljen.
Jag kan rekommendera två alternativ. 100% eller 60/40 metod.
100% Global aktiefond.
60/40 innebär att du har 60% i en aktiefond och 40% på ett sparkonto med ränta. Varje månad/kvartal så ombalansering portföljen. Då kommer du alltid sälja av med vinst och köpa på rabatt.