Flytta aktiefonder till räntefonder

Hej!

Har lite funderingar nu kring det nya corona utbrottet globalt och dess på verkan på ekonomin.

Jag har idag fondkonto och ISK konto med olika aktiefonder. Tanken är att flytta dessa pengar till räntefonder nu under det största raset. Beskattas jag för det? Blir det någon typ av dubbelbeskattning som jag läst om? Eller flyttas bara pengarna utan någon förlust för min del? Är det ens lönt att göra som jag tänkt?

Flytten sker inom samma bank.

Tack på förhand

//Emil

Om du byter till räntefonder på samma ISK så beskattas du inte för det. Vad är din sparhorisont? Har du en buffert på 1 års utgifter?

Jag tror nämligen att man efter att man har en buffert på 1 års utgifter kan sluta titta och läsa nyheter, investera på 10 år eller mer 100% lf global indexnära. Sedan kan man sluta följa börsen och att sluta logga in för att titta på portföljen.

Vill man veta hur det ligger till med covid kan man gå in på folkhälsomyndighetens hemsida då och då och kolla pressträffarna t.ex.

Kortare sparhorisont än 10 år placera i lysa så man slipper logga in och ombalansera.

Mvh

Hej Emil,

Håller med Aen, lyssna inte på nyheter och “experter”, investera enligt din strategi och följ den.

Angående skatt så kommer du bli beskattad för din försäljning som du gör via ett aktie- & fondkonto, om du har gjort vinst på det såklart, det beskattas med 30% vinstskatt. Du kan använda Jans kalkylator för att räkna ut om sparande är värt att flytta till ett ISK från ett AF-konto eller ej, detta beror mycket på din sparhorisant men även storleken av din vinst.

Varför ska du byta till räntefonder? Har något ändrats i din strategi/sparhorisont eller är detta bara en effekt av nyheter och andras tankar?
Ingen vet hur börsen kommer röra sig i framtiden, inte ens de uttalade “experterna” på tv.

Hej!

Tack så mycket de bra svaren. Min horisont är runt 2-3 år med det fondsparandet. Tack för tipset om lysa. Mitt sparande är till köpa större bostad.

Kan erkänna att det var blev upptrissad och nervös efter coronanyheter och experters uttalande. Därav flytt till räntefond.

Men efter läst era kommentarer så låter jag mina fonder vara och fortsätter spara som vanligt. Förutsatt inget drastiskt händer.

Fortsatt trevlig fredagskväll!

// Emil

Om du ska köpa bostad om 2 år bör du ha max 20% i aktiefonder. Resten hade jag satt in på sparkonto med insättningsgaranti.

Som björnen skriver max 20% i aktiefonder, resten sparkonto med insättningsgaranti så har du mer en så (20%) bör du sälja. Med 2 år sparhorisont.