Fondbyte av dyrfond till indexfond

Hej,

Har funderat på att göra ett fondbyte från Swedbank robur bas 100 som
tyvärr banken hjälpte mig att välja 2022 och har nu betämt mig att byte till Swedbank Robur Access Sverige A och Swedbank robur access Global A

har lyckats spara ihop 220k som sitter i robur bas 100 har tänkt att flytta allt till Global för att börja om.

har tänkt att fördela ett månadsparande till 6000 på global och 4000 på sverige.

Tror ni att detta är ett bra val?

Trevlig kväll på er alla!

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Det låter som en billigare och bättre portfölj :+1: 40% Sverige kan dock låta ganska mycket med tanke på att sverige är ungefär 1% av globalt marknadsvikt. Här brukar vi prata om att investera i sin hemmamarknad med ungefär 0-20% av sin portfölj.

Men visst, har du en stark tro att Sverige kommer gå bättre än resten av världen så kan 40% vara bra.

Tack för välkomnandet :slightly_smiling_face: och snabbt svar

detta är första gången jag rör min fond och är lite orolig för extra kostnader när flytten görs är det något jag behöver tänka på?

Skulle det kanske va bättre att tillföra en räntefond och i så fall vilken?

Är fonden på ett Isk? I så fall är det bara att byta hur du vill, utan extra kostnader eller skatter. Är det på en depå så är det tyvärr 30% skatt på vinsten.

Räntefond kan vara aktuellt om sparhorisonten är lite kortare. Är den det? Är det ett långsiktigt sparande (10+ år) så tycker jag att 100% aktieindexfonder är lämpligast.