Swedbank fonder 2023

Hej!

Har försökt läsa in mig ordentligt här på forumet och kommit fram till följande upplägg för min situation:

1. Sparande på sparkonto för direkta uttag

2. Sparande på kort sikt (3-9år), ungefär 4ggr så stort som sparandet på sparkontot.
60/40 aktiefonder/ränta

Swedbank Robur Access Global: 42%
Swedbank Robur Access Asien: 6%
Swedbank Robur Access Sverige: 6%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 6%
Fasträntekonto: 40%

3. Sparande på lång sikt (+10år). Resterande andel.
100% aktiefonder

Swedbank Robur Access Global: 70%
Swedbank Robur Access Asien: 10%
Swedbank Robur Access Sverige: 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 10%

Känns spontant som att jag lägger alla ägg i samma korg när jag har samma aktiefonder, men det kanske är rätt tänkt ändå? Vad tycker ni? Jag är inte i en situation att jag känner att jag vill byta från Swedbank i dagsläget.

7 gillningar

Det ser utmärkt bra ut :person_tipping_hand:

Ser bra ut tycker jag. Kör själv mest Swedbank accessfonder

1 gillning

Ser fint ut.

Jag personligen hade kört räntefonder istället för fasträntekontot. Eller ett sparkonto med fria uttag och bra ränta. Känns ovärt att låsa räntedelen i mellanriskhinken. Vilken ränta får du?

Räntefonder borde ha en fin utveckling de kommande 3-9 åren :+1:

Har funderat på räntefond istället men känner mig osäker… Swedbank ger mellan 3.0-3.5%.

Ok, hur länge måste du låsa dem då?

Tycker det ser riktigt bra ut! Finns ingen anledning anser jag att sprida på olika fonder i samma kategori. Kör hårt! :slight_smile:

Har själv vad gäller fonder det mesta enligt Swedbank Robur Access Global 60% och dito Access USA 40%.
F ö har jag det mesta på sparkonton med ca 2,85% ränta (6 månader). Tänker inte flytta över till fonder förrän slutet på 2023. Ser läget som för osäkert att satsa på fonder o aktier.