Fondens värde upphörde - varning från Avanza 10% värdefall

Är det bara jag som har (tydligen…) ganska stort innehav i *Danske Invest Global Emerging Markets på ett av mina konton?

Möttes idag av det roliga meddelandet att värdet på ett av mina konton har gått ner med mer än 10%. Något märkligt då jag bara har fonder, hyfsat breda (ja, jag vet att det är en dyr fond…).

Värde för fonden ovan är nollat och det verkar som att det pågår någon typ av konvertering. Innehavet står just nu som övrigt värdepapper. Något hände igår.

Jag förutsätter att värdet återgår på måndag men det är ju lite ovisst vad värdet är. Enda infon från Avanza är ett meddelande två veckor sedan att fonderna stängs och att de ska byta andelsklass.

Blir dock problem i min månadsuppföljning i Excel…kan man se historiskt värde hos Avanza? Kollar jag antalet enligt den infon som finns nu så stämmer inte det om jag multiplicerar det med NAV-kursen hos morningstar.

Avanza strular ofta på helgerna. Speciellt senaste månaderna. Jag hade chillat tills måndag.

Inget är ovisst om värdet på ditt innehav. Fonden rullar på som vanligt https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/964491/danske-invest-global-emerging-market-sek.

Men jag hade rekommenderat att se dig runt efter en billigare fond för tillväxtmarknader :slight_smile:

3 gillningar

Okey. Ja, efter att jag såg att det var något som konverterades blev jag lite lugnare. Men man satte kaffet i fel strupe när 10%-varningen kom upp…

2 gillningar

Avanza finns Avanza Emerging markets som är ett billigare alternativt :slight_smile:

2 gillningar

Jag hade ett tomt AF-konto på Avanza som tidigare hade haft lite pengar på sig. Fick några kronor i ränta, varav 30% drogs i skatt. Det genererade en varning om värdeminskning. :joy::joy::joy:

5 gillningar