Backade enligt Avanza

Hej i sommarvärmen
Har inte orkat titta på mitt konto i Avanza på flera månader. När jag fått meddelande från Avanza var jag ju tvungen att gå in, men gick direkt till meddelanden utan att titta på beloppet. Meddelandena handlade om att mitt sparande gått ner. Sista handlade om 30 % nedgång.

Nu till frågan. När jag nu till sist kollade sparandet, så var det betydligt högre, mer kvar, än jag trodde utifrån att ha dragit av 30 %. Hur kan det komma sig? Kändes i alla fall skönt att mitt tänkta scénario inte stämde.

Kan det vara så att meddelanden gäller enskilda konton? Att det kanske gällde lekhinken där jag enbart har två slags bitcoin numera och då som tur är väldigt lite som ett test. Värdet på detta konto har dock gått ner ça 40 %.

Värdet på mitt långsiktiga investerande i det andra kontot är ju dock väldigt mycket högre. Där har jag bara breda globalindexfonder med lite bias på Sverige.

Vad exakt stod det i meddelandet? Borde väl redogöras om det gäller ett värdepapper, en depå, eller hela kontot.

Jag har inte Avanza, men har fått liknande meddelanden på Nordnet, då gällde det individuella värdepapper:

Och från Lysa, då gällde det depån (jag fick separata mail om Lysa Bred och Lysa Hållbar):

Kollade. Det står faktiskt det här kontot. Skrollade dock ner och utanför bilder stod det vilket konto det gällde. I detta fall lekhinken som hade gått ned tom 40 %. Alla meddelanden om nedgångar gällde lekhinken. Otroligt skönt.

3 gillningar

I år har mitt långsiktiga sparande gått ner 13 %. Antagligen pga lite för mycket Sverige som backat mer än globalt.