Hej,
Ställde frågan till Avanza med fick någon form av AI-baserat svar som var otydligt. Kändes som det i alla fall. Testar här istället. Om man går över gränsen vad gäller belåning av värdepapper ska man ju få ett meddelande om detta. Det jag undrar över är om det bara är ett meddelande man kan se när man är inloggad, eller om man får ett mail där man tydligt ser att det gäller belåning - dvs inte bara “du har ett nytt meddelande på Avanza, logga in för att läsa mer”.
Jag blev över belånad för kanske ett år sen men minns inte att jag fick något mail. Jag tror att jag bara såg det appen. Saldot på kontot blir negativt och siffrorna blir röda
Jag fick ett meddelande på Avanza när jag åkte över till nästa kreditnivå. Och när jag fick meddelandet så skickade de ut ett mail.
Din ränta har höjts till 3,89% på din värdepapperskredit
Har aldrig blivit överbelånad dock.
Tack Norpan. Om jag förstår dig rätt stod det direkt i mailet du fick att du var överbelånad?
Nej, i mailet stod det såhär:
Hej!
Du har fått ett meddelande från oss som du kan läsa på vår sajt eller i appen.
Och jag var alltså inte överbelånad, men har svårt att se att de inte skulle hojta till om de hojtar till redan när man byter räntenivå. ![]()
Hoppas inte du har för hög belåning på portföljen, krävs i så fall väldigt liten nedgång för att trigga att du blir överbelånad samt tvångsförsäljning som följd.
Nejdå. Uttryckte mig lite dåligt. Det är om man går över gränsen - i detta fall 10%.
Har kört belåning under längre tid, dock väldigt konservativt (ca 5%). Ökat nu o och är väl på strax över 8%.
Finns ju väldigt bra “test” som du kan göra för att se vilken nedgång/uppgång som krävs för att du ska åka över gränsen.