Avanza superlån

Hej!

Jag har en del pengar på Avanza och funderar på att ta avanza superlån på 0 % ränta och investera dessa pengar. Finns det någon nackdel att göra detta egentligen?

Hej!
Jag belånar själv min portfölj en del, fast på Nordnet istället för Avanza. Min personliga uppfattning är att det finns fördelar med detta OM man gör det med vett och reson. Jan har skrivit en del om det, tror även att han spelade in ett podcast-avsnitt men jag hittar inte det nu.

1 gillning

Så som jag har förstått det så måste man hålla sig under 10% för att fortsätta få 0% ränta. Alltså om portföljen rör sig neråt (vilket den gör), så hamnar du på nästa belåningsgrad, och måste betala ränta.

Är det så? Då man inte kan förutspå börsen, så kan rörelserna få dig att betala mer ränta.

Största risken är väl att du måste betala ränta. Mer ränta vid en större nedgång, och risk för tvångsförsäljning vid en krasch.

Sedan vet jag inte om dom har rätten att ändra på räntan heller?

Annars är väl det positiva mer pengar, men då måste man typ belåna 6% eller mindre för att vara på den säkra sidan.

Helt rätt, så man måste se till att man har utrymme så att portföljen kan gå ned en bit utan att man går utanför sin belåningsnivå, annars så kommer man få betala ränta motsvarande sin nya nivå.

Stiger din nivå över 10% belåning under en nedgång så har dom absolut rätt att börja ta ut ränta, du har godkänt det när du skrev på avtalet om krediten :slight_smile:

Helt rätt, jag hade också lagt mig en liten bit under så att jag inte har den risken att hamna över 10%.