Hej!
Jag har sparande i ISK, med 3 fonder på ca 500tkr. De har gått bra nu. Ska jag sälja och köpa nya eller ska man bara låta värdet ligga i samma fonder en lång tid?
Hej!
Jag har sparande i ISK, med 3 fonder på ca 500tkr. De har gått bra nu. Ska jag sälja och köpa nya eller ska man bara låta värdet ligga i samma fonder en lång tid?
Vad är det för fonder?
Av vilken anledning vill du sälja?
Vad skulle du vilja byta till?
Jag personligen skulle inte ligga länge i aktiva fonder, endast indexfonder. Jag gjorde ett försök en gång att ha en rätt stor del i Swedbank Robur Ny Teknik som gått som en raket, men jag sålde efter en vecka och köpte indexfonder, det var några månader sedan.
Efter det gav jag upp att själv välja indexfonder och flyttade allt mitt indexsparande till Lysa.
/Fredrik
Hej!
Jag har LF globalnindexnära, LF Tillväxtmarknad indexnära samt SPP aktiefond Sverige.
Är det en bra fördelning?
Tänkte även om man ska hålla på att köpa och sälja el ska man ligga kvar på samma? Räcker det att bara kolla över det en gång/år?
Madeleine
Vad som är en bra fördelning beror lite på hur länge du ska spara. Tips på fördelning kan du få här: De bästa sätten att investera 2022 enligt forskningen