Hej!
Jag ska sälja av fonder för ca 30000 och undrar hur jag ska tänka? Sälja lite från många fonder eller sälja av 10000 från 3 st globalfonder jag har?
Tack för svar!
Camilla
Hej!
Jag ska sälja av fonder för ca 30000 och undrar hur jag ska tänka? Sälja lite från många fonder eller sälja av 10000 från 3 st globalfonder jag har?
Tack för svar!
Camilla
Har du på ISK eller vanlig depå?
Har du någon dyr fond?
Har du globala indexfonder?
De globala fonderna är väl bäst att hålla i under dessa osäkra tider, tänker jag. Gör dig av med ev. dyra avgifter först som sagt.
ISK,
nej inga dyra fonder, har följt rika tillsammans och tagit del av deras råd ,
ja
Ett alternativ är ju att passa på att ombalansera och därför sälja i de fonder som gått lite bättre och nu har större viktning än vad målfördelningen var från början.
Beroende på hur mycket du har investerat så kan 30.000kr räcka för att omfördela tillbaka till målfördelning, eller endast en bit på vägen.
Men så hade nog jag gjort.
Ett vanligt tips är annats att sälja av i omvänd ordning mot hur man köpte. Dvs sälj de nyare, de gamla har mer tänta på ränta att fortsätta jobba med
Va? Hur tänker du nu? Det spelar ju ingen roll om man har två fonder som är värda x kr vardera hur dom har kommit dit? Utvecklingen framöver blir ju exakt likadan förutsatt att fonderna i sig går likadant.