Jag har fått en del oplanerade utgifter på kort tid och behöver därför sälja av en del av mitt fondkapital. Tyvärr verkar det komma med dålig timing på börsen men jag har inget val… Min fråga är vad jag borde ha för strategi i försäljningen. Bör jag sälja räntefonder (som inte tappat värde) eller aktiefonder? Eller det jag mest lutar åt att sälja av andelar så att min nuvarande fördelning bibehålls? Totalt måste jag sälja ungefär 5 procent av det investerade kapitalet.
Jag har kapital investerat i dessa fonder med följande fördelning (typ nybörjarportföljen):
Har din riskvilja och tidshorisont ändrts för de pengarna som du ska ha kvar i fonder? Eller är det samma som förut?
Det neutrala är att sälja av så att du har samma fördelning mellan aktier och räntor efteråt.
Om du säljer av bara räntor så innebär det att du får en högre risk än vad du hade tidigare. Om du säljer av bara aktier så får du en lägre risk.
Jag skulle titta på vad målet är med de pengar som ska fortsätta vara investerade. Samtidigt så är 5% så lite att det inte spelar så stor roll. Det blir på marginalen. Med det i åtanke kan du sälja vad som helst.