Sälja fonder o investera i nya eller låta stå?

Hej,
Jag tycker jag har läst någonstans att man ska sälja av en viss procentdel av sitt fondsparande varje år och investera i nya fonder. Stämmer detta?
Vilken strategi ska man i så fall ha?
Säljer man av en viss del av alla fonder eller väljer man ut några och i så fall på vilka kriterier?
Eller ska man bara låta dem stå?

Med vänlig hälsning,
Majken

Det finns ingen anledning att sälja om fonderna går bra. Börserna går “nästan alltid” upp så det är en fördel att vara investerad så mycket som möjlig. Fondbyten tar tid så ambitionen bör vara att byta så sällan som möjligt.

Att sälja gör man av en anledning och den bästa anledningen är att fonden går dåligt.

Det tycker jag låter som en konstig strategi. Om det kommer fonder som är mycket bättre på sitt jobb än de du har så kan du byta, annars är det bara att låta dem vara.

Det du kanske annars menar är att man säljer en andel av vissa fonder för att de procentuellt blivit för stora gentemot de andra fonderna. Exempel: Du vill ha 80% globalfonder och 20% tillväxtfonder. Efter ett år har tillväxtfonderna växt fortare än globalfonderna och är nu 25% av värdet istället. Du säljer då av lite av tillväxtfonderna och köper mer globalfonder så det blir 80-20 igen.

2 gillningar

Är det möjligtvis rebalansering du tänker på?

2 gillningar

Jaa… Det kanske var så? Några år sedan jag läste det så kommer inte ihåg riktigt…
Men det ger ju mer mening.