Fin portfölj. Men varför tilt mot svenska investmentbolag men inte globala investmentbolag? Varför tilt mot svenska småbolag men inte mot globala småbolag? Jag känner personligen att det är recency bias.
Jag har sett denna portföljer några gånger nu i forumet och jag tycker absolut den är helt okej. Min invändning dock är väl densamma som de andra, för stor homebias. Samt att jag tycker investmentbolag tillhör lekhinken, och jag tycker man skulle välja en indexfond för småbolag istället för en aktiv fond. Och då helst globala småbolag eller både globala och svenska.
Ja det gör jag Jag anser att man redan är kraftigt exponerad mot Sverige redan även om man har noll procent på börsen i Sverige.
Man har lön, betalar skatt, äger bostad/hyra i Sverige, jobbar i Sverige, konsumerar i Sverige med mera.
Dock är det ju så, att exakt samma argument går att använda FÖR mer homebias. Så det hela är väl en smaksak som så mycket annat. Jag själv håller mig till max 5-10% homebias i mina portföljer. Mest pga FOMO.
Dom har överpresterat i 30år och kommer troligen göra så framöver. Minns när jag började månadspara i Merita-Nordbankens framgångsrika Nordic Small Cap fond i 2002 och tänkte att detta kan inte fortsätta på detta vis. Typ 1500% senare kan säga att jag hade fel.
Norden har världens bästa småbolag och mycket fantastiska investmentbolag som kan utveckla och sparra dom.
Nordiska småbolagsfond är också ganska volatila vilket är bara bra när man månadsparar! Glöm inte att globala indexfonder har alltid väldigt mycket medelmåttiga eller helt enkelt dåliga bolag, t.ex. internationella storbanker. Tror att nordiska småbolag har mycket bättre förutsättningar att vara innovativa och växa i framtiden.
Rikatillsammans Nybörjarportfölj är nog bästa portfölj att starta med eftersom den avkastar bra, till klart lägre riskt än marknaden (särskilt när marknaden är turbulent).
Den är faktiskt riktigt bra även för folk som inte är nybörjare.
Den ursprungliga Rikatillsammans portföljen är mycket jobbigare att äga för den innehåller långa räntor som är psykologiskt jobbiga att äga under långa perioder då de faller.