Är helt ny på fonder/aktier och Avanza och skulle behöva lite råd. Har ett buffertkonto och en mellanrisk hink. Ska börja spara enligt Globala barnportföljen. Har 100.000 som startkapital att sätta in och kommer att kunna månadsspara 2000 kr i månaden för att öka upp till ca 8000 kr fr.o.m. årsskiftet.
Har sett att då rekommenderas 20 olika fonder. Som nybörjare tycker jag det låter övermäktigt. Är det dumt att fördela på enbart 10 fonder trots att jag kommer månadsspara mer än rekommenderat?
har ni tips på någon annan fördelning som känns lite mer hanterbart som nybörjare? Gärna med % andelar. Tänker 90/10 totalt, är inte intresserad av guld.
1-3 fonder räcker. På riktigt. All respekt för Jan naturligtvis men jag tycker han krånglat till det lite med antalet fonder i onödan i årets inlägg “Bästa fonderna 2019”. Artikeln från 2018 var rakare och enklare.
1) Superenkel (och fullt tillräcklig) portfölj
90% Globalfond Index
10% Sparkonto (Räntedelen av portföljen)
2) Enkel med lite mer bredd
75% Globalfond Index
15% Sverige Index
3) Enkel med ÄN mer bredd (Denna kör jag själv)
60% Globalfond Index
15 % Asien Index
15% Sverige Index
Svårare än så behöver det inte vara. Finns bra med stöd för denna enkelhet. Googla runt lite på begreppet “Lazy Portfolio”.
Jag vill absolut inte påstå att 10-20 fonder är fel. Det finns alltid personer som är extremt intresserade och som har fondsparande som en hobby. Jan vill serva även dessa.
För oss vanliga dödliga räcker dock tre fonder samt någon form av räntesparande väldigt långt. Själv har jag just detta. Att ha 20 fonder skulle innebära betydligt mera arbetsinsats, och det är inte alls säkert att resultatet blir bättre.
Mattias: Ja, typ. Kan finnas en idé att ha en liten andel av portföljen på sin hemmamarknad. Finns ett begrepp för det som folk som kan mer än mig har koll på här inne på forumet
Vad gäller just Sverige så tror jag att den börsen är en av de vassaste i världen. Om inte DEN vassaste. Finns stöd för det om man gogglar runt lite. (Inte bara svenska studier). Någon med mer kunskap än mig här inne kanske kan bekräfta eller dementera.
Själv kör jag 15% Sverige. Kanske varken gör till eller från vad vet jag men jag chansar. ?