Fondrobot med kryptovaluta och guld?

Hej,

Jag ska börja spara privat till pensionen som ligger 30 år bort, men då jag saknar kunskap så tror jag att en fondrobot kan vara det bästa valet för mig.

Jag önskar lägga en del av sparandet på kryptovaluta och guld. Finns det någon fondrobot som handlar med detta?

Mvh
CH

Ingen av de större aktörerna som Lysa eller Opti har dessa tillgångsslag

Krypto har jag inte sett att någon fondrobot handlar med.

När det kommer till guld så vet jag att Fundler har en ganska stor position i guld i en av deras portföljer.

BetterWealth som jobbar med två olika strategier(strategisk/dynamisk) allokerar i guld.
I de strategiska portföljerna är det nog sparsamt med guld.
Den dynamiska allokerar efter marknadsrörelser.

Hur ska jag då lägga upp det hela för att få det så enkelt och smidigt som möjligt? Fondrobot och certifikat för både guld och kryptovaluta blir minst två olika aktörer att ha konton hos. Kanske bäst att köra allt hos Avanza och i stället för en fondrobot köra en global indexfond och guld- och kryptocertifikat? Men då blir frågan hur fördelningen bör se ut?

Ett upplägg är att köra ca 70-80% lysa, med fördelning 100/0

10-20% guld

1-10% krypto.

Köp absolut inte mer än 10% krypto. Själv kör jag ca 1-3%. Det är en extremt volatil tillgång

75A/20G/5K låter lagom riskfyllt i mina öron

Scalable Capital erbjuder en mängd olika robotar med ETFs, Fysiskt Guld och crypto. Vet ej om du kan öppna konto från Sverige men de finns i ett antal europeiska länder.